Haku

ULKOISTETUN TEHDASLOGISTIIKAN INFORMAATIOVIRRAT PALVELUNTUOTTAJAN JA TILAAJAN VÄLILLÄ

QR-koodi

ULKOISTETUN TEHDASLOGISTIIKAN INFORMAATIOVIRRAT PALVELUNTUOTTAJAN JA TILAAJAN VÄLILLÄ

Tämän opinnäytetyön aiheena oli ulkoistetun tehdaslogistiikan informaatiovirtojen kartoitus ja kehitysehdotusten tekeminen. Ensisijaisena tavoitteena oli tutkia niitä asioita, joilla voitaisiin parantaa palveluntuottajan resurssitarpeen ennustettavuutta sekä osapuolten välisen toiminnan sujuvuutta tehdasalueella. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena yhdessä Vindea Oy:n asiakastoimipisteessä. Käytetyt tekniikat olivat; oma arviointi ja havainnointi, haastattelut sekä tietovirtakaaviot. Tietovirtakaaviot ovat kuvattu liitteissä 1-12, näistä tietovirtakaavioista analysoitiin mm. erilaisten tiedonvälitystapojen esiintyminen.

Tutkitun kohteen toimintaa leimaa vahvasti projektimaisuus ja tämä näkyy suurina volyymin heilah-teluina sekä muutenkin jatkuvana muutoksena toimintaprosesseissa. Vindea Oy:n työntekijöiden määrä on vuosien varrella vaihdellut n. 10 henkilöstä aina yli 40 henkilöön riippuen asiakkaan tuo-tannosta. Tätä resurssitarvetta on toistaiseksi pääsääntöisesti määritetty viikoittaisissa keskusteluissa toimintaan liittyvien avainhenkilöiden välillä, sekä vahvistettu aina kuukausittaisissa yhteistyöpa-lavereissa. Tämän keskustelun tukena on ollut asiakkaan toimitussuunnitelma, josta on historiatietoon pohjautuen voitu päätellä tulevaa henkilöstötarvetta. Kohteessa on käytössä n. 7 vuoden takaa sovitut pelisäännöt päivittäiselle yhteistoiminnalle, näille pelisäännöille on ehdottomasti kehitystarvetta.

Opinnäytetyön tuloksena muodostuneet kehitysehdotukset sisältävät tietovirtakaaviot kullekin toi-minnolle. Kehitysehdotuksista muutamia otettiin käyttöön jo opinnäyteprosessin alkuvaiheessa, ja muiden osalta on jatkettu kehitystyötä edelleen.

Jatkotutkimuksen kohteena voisi olla enemmän henkilöiden väliseen toimintaan keskittyvä tutkimus. Tarpeen olisi määrittää konkreettisia toimenpiteitä, joilla voidaan tukea rajapintahenkilöiden päivittäistä työskentelyä.

This Master’s Thesis deals with mapping out information flows within outsourced factory logistics and creating development suggestions. First priority was to study out issues related to forecasting service providers’ resource needs and fluent co-operation between customer and service provider.Study was carried through as a case study in one of the Vindea Oy’s units. Used methods were; observation, interviews and information flow maps for each function. These maps are shown in appendixes 1-12. Among other things, one of the analyzed issues were appearance of different kind of communication methods.Characteristic for this case was project kind of business, for example large fluctuations in production volumes are one of these signs. Vindea Oy’s number of personnel has varied from 10 persons to 40 persons depending on production volumes. This variation in resource need has so far been discussed between key persons and confirmed in monthly meetings. Number for needed personnel has been figured out based on customer’s plan for deliveries. Interface between service provide and customer hasn’t been actively developed, certain rules for co-operation are approximately seven years old.

Results of this Master’s Thesis were information flow maps including development suggestions for each function. Some of the development suggestions were taken into practice already in the beginning of Master’s Thesis –process. Follow-up research could be related to persons activity at the interface of two companies. It would be beneficial to determine concrete actions for supporting daily work of these persons.

Tallennettuna: