Haku

Sosiaalisen median algoritmit : Tavoittavan julkaisun resepti urheiluseuralle

QR-koodi

Sosiaalisen median algoritmit : Tavoittavan julkaisun resepti urheiluseuralle

Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona jyväskyläläiselle lentopallon ja beach volleyn erikoisseuralle JyväsLentis ry:lle. Seuran sisällä on noussut tarve kehittää seuran sosiaalisen median julkaisuja paremmin seuraajia tavoittavimmiksi, sillä myös urheiluseurojen viestintä on siirtynyt yhä enemmän digitaaliseen muotoon.

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia julkaisuelementtejä Facebookin ja Instagramin algoritmit arvostavat ja kuinka näitä elementtejä sisällytetään sosiaalisen median julkaisuihin. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, josta kerättyjen tietojen ja tulosten pohjalta koostettiin toimeksiantajalle julkaisukalenteriluonnos sekä ohjeistus tavoittavan julkaisun elementeistä kummassakin tarkastellussa sosiaalisen median kanavassa. Kootun tietoperustan pohjalta kumpaankin sosiaalisen median kanavaan tehtiin kaksi vertailtavaa julkaisua. Toisessa julkaisuista hyödynnettiin algoritmien suomia elementtejä ja toinen julkaisu toteutettiin ilman algoritmien huomiointia. Viikon kuluttua julkaisuista kerättiin ja analysoitiin Facebookin ja Instagramin ilmaiseksi tarjoamat tiedot julkaisuiden tavoittavuudesta. Tavoittavuutta tarkasteltiin mm. julkaisuiden keräämillä näyttökerroilla sekä kommenteilla. Saatujen tulosten pohjalta voitiin päätellä, että algoritmit huomioivat julkaisut menestyivät verrokkejaan paremmin kummassakin tarkastellussa kanavassa.

Säännöllinen julkaisutahti ja aito vuorovaikutus julkaisijan ja seuraajan välillä nousivat kummassakin sosiaalisen median kanavassa algoritmien arvostamiksi elementeiksi, joten näitä elementtejä sisällytettiin erityisesti julkaisukalenteriluonnokseen.

Tallennettuna: