Haku

Kitkan mittaaminen kuljetuksen aikana

QR-koodi

Kitkan mittaaminen kuljetuksen aikana

Opinnäytetyö käsittelee kitkan mittaamista kuormatilan ja kuljetettavan tuotteen väliltä kuljetuksen aikana. Päätavoitteita oli kolme: luoda mittausjärjestelmä kitkan mittausta varten, varmistaa mittaustavan toimivuus erilasissa testeissä ja mitata kitkan jakauma todellisista kuljetustilanteista. Ennen mittaustavan suunnittelua ja testausta kerättiin kirjallisuudesta taustatietoa mittavälineistä, kuljetusten aikaisista kiihtyvyyksistä ja kuorman varmistuksesta, mittavirheen määrittämisestä sekä kitkaan liittyvistä fysiikan laeista.

Mittausjärjestelmää testattiin erilaisissa ympäristöissä sen toimivuuden takaamiseksi ja tarkkuuden selvittämiseksi. Testeissä koekappaleen ja alustan välistä kitkaa mitattiin käyttämällä veto- ja kiihtyvyysantureita sekä Dewetron-mittalaitetta. Järjestelmän toiminta perustui koekappaleeseen kiinnitettyjen kuormaliinojen kireyksien sekä koekappaleeseen kohdistuvan kiihtyvyyden mittaamiseen. Testejä tehtiin kallistettavalla kuormatilan osalla, henkilöauton peräkärryllä sekä kuorma-autolla. Testit aloitettiin laboratoriossa ja kun järjestelmän toimintakyky oli varmistuttu, käytettiin kuorma-autoa testiympäristönä. Parhaimmat tulokset saavutettiin kuorma-autolla tehdyillä mittauksilla.

Testien aikana kohdattiin useita haasteita, kuten kallistustestin sopimattomuus mittaustavan testaamiseen ja hyvin liukas keli kuorma-autotestien aikana. Mittausjärjestelmän toimintakyky saatiin kuitenkin selvitettyä haasteista huolimatta. Järjestelmällä pystyttiin mittaamaan kitka erilaisissa ympäristöissä tietyillä reunaehdoilla, mutta sen tarkkuus vaihteli suuresti. Osa epätarkkuudesta johtui antureista ja osa mittaajan sekä mittausympäristön aiheuttamista virheistä. Järjestelmällä ei pystytty mittaamaan kitkan jakaumaa, muta se todistettiin toimivaksi ja sitä jatkokehitettään opinnäytetyön jälkeen.

Tallennettuna: