Haku

KUORMA-AUTOVALMISTAJAN STRATEGIAN TOTEUTUMINEN ASIAKKAIDEN KOKEMANA

QR-koodi

KUORMA-AUTOVALMISTAJAN STRATEGIAN TOTEUTUMINEN ASIAKKAIDEN KOKEMANA

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin MAN-strategia on toteutunut Oulun talousalueella. Tutkimuksen teoriaosassa on selitetty eri kilpailustrategioita Porterin mukaan. Tutkimuksella etsittiin vastaukset kysymyksiin: minkälainen on jälkimarkkinoinnin laatu, kuinka kannattavaa MAN kuorma-auton omistaminen on, minkälainen on asiakaspalvelun kompetenssi palvella kohderyhmää ja miten strategian toteutumista voidaan mitata. Menetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista eli laadullista- ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Michael E. Porter esittää, että kilpailustrategioita ovat kustannusjohtajuus, differointi ja keskittyminen. Keskittymisstrategia jakaantuu kahteen eri vaihtoehtoon; kustannus-ja differointipainotteisiin strategioihin. Keskittymisstrategiassa toimitaan kapealla segmentillä, mutta laajassa segmentissä käytetään joko kustannusjohtajuus- tai differointistrategioita. Tutkimuksella selvitetään, vastaako MAN-strategia asiakkaiden näkemystä ja kokemusta tuotteista sekä palveluista. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksien perusteella päätellään, onko MAN-merkki onnistunut asiakaslupauksen täyttämisessä. Vuosien 2008-2012 välisenä aikana on ollut havaittavissa, että markkinaosuuden kehitys ei ole ollut MAN-merkin osalta nouseva Suomessa, jonka syynä on toimintaympäristössä tapahtuneiden muutoksien lisäksi asiakastyytyväisyyden ja -uskollisuuden alhainen taso. Tämä tutkimus on kuvaus todellisesta elämästä, ja tiedonkeruu menetelmän yksi osa oli asiakastyytyväisyystutkimukseen pohjautuva haastattelu, joka on toteutettu kyselykaavakkeen avulla.

Tallennettuna: