Haku

ARVOKAS ASIAKAS : Case: Ompelupalvelu Pia Koivisto

QR-koodi

ARVOKAS ASIAKAS : Case: Ompelupalvelu Pia Koivisto

Opinnäytetyö tehtiin omalle yritykselle, jonka päätoimialana on vaate- ja sisustusompelu. Yritys tekee ompelukorjauksia, muutostöitä ja mittatilaustöitä. Yritys on toiminut kolme vuotta vuokratuoliperiaatteella. Työn tavoite oli laatia yritykselle oma asiakasrekisteri ja työkaluja asiakastietojen keräämiseen. Tutkimus etsi vastausta kysymykseen, miten yrityksen tehokas asiakastiedon hallinta rakentuu ja mitä se yritykseltä edellyttää? Tutkimuksessa käytiin läpi asiakkuudenhallintaa, asiakastiedon hallintaa, asiakaspääomaa ja henkilötietolain vaikutusta asiakasrekisteriin. Asiakkuudenhallinta käsittelee asiakkuuden elinkaarta. Asiakastiedon hallinnassa käsiteltiin, mitä asiakastietoja voidaan kerätä ja miten. Asiakaspääoma selvittää aineellisen ja aineettoman pääoman eroja ja henkilötietolain vaikutus asiakasrekisteriin kertoo rekisterinpitäjän oikeuksista ja velvollisuuksista.

Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmä oli teemahaastattelu, joka tehtiin kuudelle vaatetusalan yrittäjälle. Haastattelun teemat olivat asiakastietojen tarve, mitä ja kuinka tietoja kerätään, kuinka tietoja hyödynnetään ja asiakastietojen hallinnan prosessi yleensä. Yrittäjien tietoja sekä kokemuksia analysoitiin ja vertailtiin tietoperustaan. Tutkimus vahvisti oletuksen, että yrityksen tulee palvella asiakasta asiakaslähtöisesti. Mitä paremmin yritys tuntee asiakkaansa ja pitää huolta heistä, sitä paremmin yritys menestyy. Tulevaisuudessa asiakkuudenhallinta lisää yrittäjän asiakasmuistia, eikä tieto jää pelkän muistin varaan. Asiakkuudenhallinta mahdollistaa keskittymisen tiettyyn asiakasryhmään ja verkostoon.

Tutkimuksen tuloksena tehtiin mitta- ja tilauskortit lisäämään työn sujuvuutta ja apuvälineiksi asiakasrekisterin tietojen keräämiseen. Kun yritykselle asiakashallinnan perusta on kunnossa, on helpompaa hallita asiakaskantaa, hoitaa asiakastyytyväisyyttä ja markkinoida.

Tallennettuna: