Sökning

Nivalan kaupungin vetovoimatekijät stopover-matkailussa

QR-kod

Nivalan kaupungin vetovoimatekijät stopover-matkailussa

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Nivalan kaupunki. Opinnäytetyössä haluttiin tuottaa Nivalan kaupungille tarvittavaa matkailutietoa, ja koska matkailutietämystä ei ennestään Nivalasta paljoa löytynyt, oli opinnäytetyölle tarvetta. Nivalan kaupunki on uudistanut kaupunkistrategiaansa, johon voidaan nyt tehdä lisäyksiä matkailun osalta.

Opinnäytetyö sisälsi tutkimuksen teon, joka toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä kyselymuodossa nivalalaisille ja läpimatkailijoille/muualta Nivalaan matkustaneille. Tutkimusongelmina oli selvittää, mitä vetovoimatekijöitä Nivalalla on stopover matkailussa, mitkä asiakassegmentit Nivalan läpi kulkevat ja millaisia tarpeita näillä segmenteillä on. Tutkimus toteutettiin 1. – 11.3.2018.

Vastauksia saatiin 218, joista 160 tuli nivalalaisilta ja 58 matkailijoilta. Kyselyn tuloksissa selvisi, että suurin osa matkailijoista matkusti perheen tai puolison kanssa. Suurin osa matkailijoista oli matkalla Nivalaan ja suurimpana vetovoimatekijänä oli kiinnostava aktiviteetti tai/ja sukulaisen luona vierailu. Paikalliset toivat kyselyssä esille maalaisromanttisuuden nostattamista ja sitä, miten maataloutta ja maalaiskaupungin mainetta ei käytetä matkailun saralla tarpeeksi hyödyksi.

Kysely onnistui toivotulla tavalla, koska vastauksia saatiin riittävästi. Vastauksia saatiin molemmilta osapuolilta ja uutta tietoa saatiin kerättyä toimeksiantajalle. Opinnäytetyön kautta tietoa tuli kuluttajakäyttäytymisestä ja siitä miten tärkeää palveluiden perusteellinen suunnittelu ja tuottaminen on. Kuluttajille tulee osata luoda elämyskokemuksia jo olemassa olevilla vahvuuksilla ja sitä kautta myös kehittyä trendien mukana.

The commissioner of this thesis was the town of Nivala. This thesis is important for Nivala because Nivala doesn’t have much knowledge about tourism. Nivala has reformed its city strategy which can also now also include tourism. The research problems were: which attractions does Nivala have for stopover – travel, which customer segments travel through Nivala and what needs do these segments have. The inquiry was open from 1.3. to 11.3.2018.

The data were collected by an included quantitative inquiry research which was directed for locals and for travellers. The inquiry received 218 answers of which 160 were local answers and 58 tourists.

The results of the inquiry show that most of the tourists were travelling with their family or with their partner. Notable amount of the travellers were travelling to Nivala and the biggest attraction was an activity or/and visiting relative. Locals emphasized that Nivala should use more rustic romance in its image and that Nivala should utilise agriculture and the reputation of a country city more in tourism.

The inquiry succeeded well because the inquiry managed to give the wanted amount of answers. There were enough answers from both sides and because of that it was possible to gather new tourism information for the commissioner of the thesis. The study provides information on consumer behaviour and on the importance of planning and executing services. A service provider needs to know how to create experiences for consumers which allows developing trends.

Sparad: