Haku

Huippu-urheilijoiden yksilöllisten ajattelutaipumusten hyödyntäminen suomalaisessa mentaalivalmennuksessa

QR-koodi

Huippu-urheilijoiden yksilöllisten ajattelutaipumusten hyödyntäminen suomalaisessa mentaalivalmennuksessa

Valmennusprosessin toimivuus on urheilijan kehityksen kannalta hyvin keskeisessä roolissa. Me ihmiset toimimme kaikki erilaisissa tilanteissa oman persoonallisen tyylimme kautta. Urheiluvalmennuksen haasteena on onnistua kohtelemaan urheilijoita tasapuolisesti, hyödyntää urheilijoiden erilaisia vahvuuksia ja tukea heidän heikkouksiaan. Erilaisuuden hyödyntämistä valmennusprosessissa on Suomessa tutkimuskatsaukseni perusteella tutkittu hyvin vähän ja siksi lähdimme tilaajayrityksen kanssa rakentamaan tutkimusta aiheesta. Tämä opinnäytetyö tutkii sitä, miten suomalaisessa huippu-urheilussa valmentajat huomioivat urheilijoidensa ajattelutaipumusten erot. Työn teoriaviitekehyksessä tutustutaan mentaalivalmennukseen ja erilaisuuden ymmärtämiseen Myers-Briggs tyyppi-indikaattoriteorian pohjalta. Mentaalivalmennusta koskevassa luvussa käsitellään vuorovaikutusta, motivaatiota, itseluottamusta ja monia muita urheilija - valmentaja suhteen kannalta merkittäviä tekijöitä. Myers-Briggs tyyppi-indikaattoriteoriaa esittelevässä osiossa käydään läpi erilaisia ajattelutaipumusmalleja, niiden vaikutuksia yksilön ajatteluun sekä toimintaan ja vuorovaikutussuhteisiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset huipputason valmentajat ovat huomioineet urheilijoidensa ajattelutaipumusten yksilölliset erot. Tämän opinnäytetyön tutkimus pohjautuu laadulliseen aineistoon. Aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Haastattelut litteroitiin ja niistä on koodauksen avulla poimittu tutkimuksen kannalta keskeisimmät tekijät, jotka on esitetty opinnäytetyön tutkimusosiossa. Haastattelussa saadut tulokset peilautuvat hyvin vahvasti työn teoriaviitekehykseen. Tutkimustulokset osoittavat, kuinka urheiluvalmennuksen prosessi on muuttunut viime vuosikymmenten aikana jatkuvasti enemmän yksilölliseen suuntaan. Haastateltavat valmentajat huomioivat valmennuksessaan urheilijoidensa ajattelutaipumusten eroja hyvinkin paljon ja kaikilla oli omanlaisensa lähestymistapa asiaan. Tutkimustulososiossa haastattelujen tulokset avataan tarkemmin ja siellä esitellään myös haastatteluissa esiin nousseita käytännön esimerkkejä erilaisuuden hyödyntämisestä urheiluvalmennuksessa. Tämän opinnäytetyön pääpaino on tilaajan toiveesta tutkimustyössä ja tutkimustulosten esittelyssä. Työn liiteosiosta löytyy kehittämissuunnitelma, jonka avulla tilaajayritys voi halutessaan pohtia, miten heidän kannattaa mahdollisesti kehittää omaa palvelutarjontaansa urheiluvalmennuksen puolella

Tallennettuna: