3D-tulosteiden hyödyntäminen virtuaalitodellisuudessa
3D-tulosteiden hyödyntäminen virtuaalitodellisuudessa
Työn toimeksiantajana toimi Kajaanin ammattikorkeakoulun kehitysyksikkö Clever Simulation Entertainment (CSE). CSE on erikoistunut virtuaalitodellisuuteen (VR) pohjautuviin ratkaisuihin koulutus- sekä hyötykäytössä. Viime aikoina yksikkö on ottanut tutkintaan 3D-tulosteiden yhdistämisen virtuaalitodellisuusprojekteihin.
Työn tavoitteena oli tutkia 3D-tulosteen yhdistämistä virtuaalitodellisuusympäristöön käyttäjän uppouttamisen avustamiseksi ja luoda sopiva ympäristö tulosteen testaamiseen. Tuloste luotiin VRohjainlaitteen toiminnallisuuden monipuolistamiseksi.
3D-tulostaminen mahdollistaa uusien kappaleiden ja prototyyppien nopean luomisen rajoitetuissa tiloissa. Tulosteita voidaan luoda esimerkiksi tukemaan käyttäjän uppoutumista virtuaalitodellisuusympäristöön.
Työssä suunniteltiin ja luotiin VR-ympäristö pilkkimistilanteen simuloimiseksi. Testiympäristössä pelaajan on mahdollista liikuttaa ohjainlaitetta sekä käyttää luotua tulostetta pilkkivavan tavoin. Sen lisäksi työssä suunniteltiin ja luotiin 3D-tuloste tukemaan pilkkimisen simulaatiota. Tulosteen seurannan apuna käytettiin HTC Vive Tracker -seurantalaitetta.
Lopputuloksena syntyi yksinkertaisesti replikoitava ja kestävä tuloste. Tulosteita on mahdollista hyödyntää monin tavoin virtuaalitodellisuudessa seurantalaitteiden sekä mekaanisten lisälaitteiden kanssa.
Kieli |
suomi |
---|---|
Aiheet |