Haku

Listatekstuurien valmistus ja käyttöönotto

QR-koodi

Listatekstuurien valmistus ja käyttöönotto

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli käydä läpi listatekstuurien suunnittelu- valmistus- sekä käyttöönottovaiheet. Listatekstuurit ovat monikäyttöisiä elementtejä, jotka mahdollistavat useiden peliobjektien tai peliympäristöjen tehokkaan ja vaivattoman teksturoinnin. Työssä kehitettiin työnkulku, jolla tehostettiin tekstuurien valmistusta ja iterointia.

Työn alussa syvennyttiin listatekstuurien ominaisuuksiin ja niiden käyttötapoihin sekä tarkasteltiin esimerkkejä erilaisista tapauksista, joissa listatekstuureja hyödynnetään. Seuraavaksi työssä tutkittiin kovapintaista mallinnusta, tahkonormaalien manipulointia sekä tekstuurien leipomista, jonka jälkeen selvitettiin listatekstuureille ominaisia UV-kartoitus- ja optimointitekniikoita.

Työn käytännön osuudessa suunniteltiin ja mallinnettiin listatekstuurin korkeapolygoninen malli, joka leivottiin tekstuuridatan saamiseksi. Tekstuuridatan avulla luotiin materiaalit, joiden perusteella mallinnettiin sekä UV-kartoitettiin kokoelma peliobjekteja. Lopuksi peliobjekteista rakennettiin peliympäristö pelimoottoriin. Käytännön osuudessa keskityttiin teksturointiprosessin tehokkuuden parantamiseen erilaisilla menetelmillä ja lisäosilla.

Listatekstuurien käyttö yhdistettynä erilaisiin työkaluihin voi säästää paljon aikaa verrattuna tavalliseen teksturointiprosessiin. Listatekstuurit mahdollistavat runsaasti eri lähestymistapoja, tarjoten peligraafikoille paljon luovaa vapautta, mutta ilman kunnollista ja perusteellista suunnittelua listatekstuurit eivät tarjoa kaikkea niiden potentiaalia grafiikan valmistuksessa.

Tallennettuna: