Haku

Opas 7–10-vuotiaiden poikkihuilunsoittajien soittoasennon opettamiseen

QR-koodi

Opas 7–10-vuotiaiden poikkihuilunsoittajien soittoasennon opettamiseen

Poikkihuilun soittaminen on vaativa harrastus henkisellä ja fyysisellä tasolla. Valtavat määrät soittotunteja rasittavat soittajan kehoa ja pitkäkestoisilla soittosessioilla keho väsyy ja soittoasennon ylläpitäminen han- kaloituu. Yllättävän nopeasti keho tottuu sillä hetkellä mukavimmalta tuntuvaan epäergonomiseen soittoasentoon, joka pitkällä juoksulla voi aiheuttaa puolieroja ja kiputiloja soittajalle. Lasten soittoasentoon tulisi keskittyä jo varhaisessa vaiheessa, jotta vältettäisiin mahdolliset tulevaisuuden ongelmat. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on synnyttää jokin toiminnallinen tuotos. Työn tavoite oli laatia opas, joka edistää soittoasennon opettamista 7–10-vuotiailla poikkihuilunsoittajilla. Työn tarkoitus on auttaa poikkihuilun soitonopettajia huomioimaan ergonomia opetustilanteessa tarjoamalla helposti toteutettavia harjoitteita 7–10-vuotiaiden kanssa. Opinnäytetyön tuotosta voidaan hyödyntää huilunsoiton opettajilla työkaluna. Kehittämistyön menetelmänä käytettiin tuotteistamista. Oppaan sisällöllisessä suunnittelussa oli apuna työn toimeksiantaja Kainuun musiikkiopisto. Keskeisenä sisältönä oppaassa on hyvä soittoasento, lapsen oppiminen ja mielikuvat. Oppaan avulla huilunsoiton opettajat saavat soittotunneille työkalun, jonka tarkoitus on tukea opettajaa ennaltaehkäisemään, huomaamaan ja korjaamaan lasten soittoasennon ongelmakohtia. Opas jää Kainuun musiikkiopistolle käytettäväksi ja halutessaan he voivat kehittää tai muokata opasta.

Tallennettuna: