Haku

Käytettävyys videopeleissä : Käytettävyyden testaus osana videopelien kehitystä

QR-koodi

Käytettävyys videopeleissä : Käytettävyyden testaus osana videopelien kehitystä

Tämä on tutkimus digitaalisten pelien laadun varmistamisesta pelikehityksessä. Kyseessä on kvalitatiiviinen työ, joka keskittyy systeemin laatutekijään ja sen testaukseen: käytettävyyteen. Työn käytännön osuudessa arvioitiin mobiilipelin käytettävyyttä empiiristen käyttäjätestien avulla. Tavoitteena oli löytää tuotteen käytettävyysongelmia tuotteen laadun parantamiseksi. Ennen testien suorittamista oli selvennettävä käytettävyyden monitulkintaista käsitettä. Pelikirjallisuudessa käytettävyys-termiä käytetään paljon, mutta sen sisältö jää epämääräiseksi. Lähes kaikki tutkijat kuitenkin käsittelevät oppimista, ymmärrettävyyttä ja operoitavuutta.

Työssäni käyn läpi pelikirjallisuutta ja kartoitan termin merkitystä, käyttöä, hyötysovelluksen ja pelin eroja sekä käytettävyyden suhdetta käyttäjäkokemukseen ja pelattavuuteen.

Yksinkertaistetusti käytettävyys tarkoittaa tuotteen tai palvelun käytön helppoutta ja tehokkuutta. Käsite muodos-tuu tuotteen, käyttäjän, ympäristön ja käyttökontekstin yhteistoiminnasta. Tyypillisiä käytettävyyden mittapuita ovat systeemin käytön tuloksellisuus, tehokkuus ja tyytyväisyys. Käytettävyyden arviointi kohdistuu tyypillisesti tuotteen käyttöliittymään. Tarkastelun alla ovat kohderyhmän käyttäjän ja tuotteen vuorovaikutuksen aikana ilmenevät ongelmat, jotka voivat vaikuttaa pelin laatuun ja pelielämykseen.

Työssä tutustutaan videopeliin tuotteena, pelialan laadun varmistamiseen, kerrotaan hieman pelin vuorovaikutuksesta ja lopuksi pelisovelluksen käytettävyydestä ja sen kehittämisestä.

Käytännön osuudessa testattiin Kajaanin Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tekemää mobiilipeliä. Prototyypin testauksen jälkeen voi todeta, että käytettävyyden testaamisen sisällyttäminen soveltuu pelikehitykseen, mutta on hyötyyn nähden työlästä, etenkin näin suppeassa projektissa ja ilman perusteellista valmistautumista. Sen takia käytettävyyden testausta ilmeisesti on laiminlyöty laajemminkin ja ohitettu se "näyttää toimivan" -periaatteella. Vaikuttaa siltä, että vain suurimmilla yrityksillä on intoa ja resursseja käytettäyvyyden todelliseen testaukseen.

Tallennettuna: