Haku

Japanilaisten kanji-merkkien opiskelu pelillisin keinoin

QR-koodi

Japanilaisten kanji-merkkien opiskelu pelillisin keinoin

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia japanilaisten kanji-merkkien historiaa, luonnetta ja opiskelumenetelmiä. Se tarkastelee myös kielten yleistä pedagogiikkaa ja opetuspelin tekemiseen liittyvää teoriaa. Näiden tietojen pohjalta luodaan kanji-merkkien opiskeluun tarkoitettu videopeli. Työ pyrkii selvittämään, mitkä opiskelumenetelmät soveltuvat parhaiten pelilliseen käyttöön, ja mitä kaikkia yleiseen kielenopiskeluun liittyviä seikkoja on otettava huomioon opetuspeliä tehdessä.

Tekstin opetuspelin tekemiseen liittyvä teoria toimii pelin yleisten periaatteiden pohjana, kun taas kanjeihin, japanin kieleen ja yleiseen kielenopiskeluun liittyvä teoria ohjaa merkkien käsittelytapaa ja esitysmuotoa pelissä. Pelistä on tarkoitus luoda hauska ja innovatiivinen tapa kanjien opiskeluun siinä apua tarvitseville. Teoriaosuuden lopuksi käydään läpi peliprojektin suunnittelu ja toteutus sekä esitellään peli yksityiskohtaisesti. Tämän jälkeen pohditaan vielä koko opinnäytetyön onnistuneisuutta.

Luotu opetuspeli vastasi suurimmilta osin projektin alussa asetettuja tavoitteita. Sen avulla on kahta eri minipeliä käyttäen mahdollista opiskella 440 yleisintä kanji-merkkiä, sekä seurata opiskelun etenemistä sen aikana. Kanjeja ja japanin kieltä käsittelevää teoriaa käytettiin aktiivisesti avuksi pelin tekemisen aikana, mutta jotkin kielenopetuspelin tekemiseen liittyvät ohjenuorat olivat liian laajoja hyödynnettäväksi. Tästä huolimatta luotu peli täyttää tehtävänsä opinnäytetyön tavoitteen suhteen hyvin. Sen voidaan testauksen pohjalta sanoa olevan kykenevä helpottamaan suuren merkkimäärän opiskelussa verrattain lyhyessä ajassa.

Tallennettuna: