Haku

Dynaaminen muodon uudelleenmuotoilu ajon aikana Godot-pelimoottorissa

QR-koodi

Dynaaminen muodon uudelleenmuotoilu ajon aikana Godot-pelimoottorissa

Opinnäytetyön lähtökohtana oli muodon muokkaamistekniikoiden selvittäminen ja miten niitä voisi soveltaa Godot-pelimoottorissa. Tavoitteeksi muodostui tutkia eri tekniikoita ja niitä soveltamalla toteutettiin yksinkertainen toteutus. Työssä pohjustettiin aihetta aluksi tutustumalla muodon perusteisiin ohjelmoinnin näkökulmasta ja Godottin ominaisuuksiin ja kehityshistoriaan. Tämän jälkeen käsiteltiin eri tekniikoita muodon uudelleenmuotoiluun, lyhyesti käsitellen niiden toimintaa. Käytännön osuudessa ohjelmoitiin edellä käytyihin tekniikoihin pohjaten Godot-pelimoottorissa GDScriptillä. Toteutuksessa käytettiin ohjelmoitua muotoa. Tarkasteltiin ohjelman rakennetta ja toimintaa havainnollistaen kuvilla. Kommentointiin toteutusta ja toimintaa huomioiden kehityskohtia. Lopun yhteenvedossa käsiteltiin, miksi ei tätä toiminnallisuutta niin tänä päivänä ole. Opinnäytetyön tuloksissa osoitettiin kuitenkin, että toteuttamiseen on monia tekniikoita. Moderneilla työkaluilla voidaan hyvin yksinkertaisesti toteuttaa realismia tuovaa muodon uudelleenmuotoilua. Työ itsessään tarjoaa lisäksi syventymistä tietokonegrafiikkaan ja Godotin vahvuuksiin.

Tallennettuna: