Haku

2D-grafiikkamoottori

QR-koodi

2D-grafiikkamoottori

Tässä opinnäytetyössä käsitellään kaksiulotteisen grafiikkamoottorin rakenteiden ja toiminnan suunnittelua ja toteutusta. Työssä selvennetään syitä oman grafiikkamoottorin tekoon ja esitellään moottorien yleisiä ominaisuuksia. Toteutuksen osalta työssä keskitytään vahvasti grafiikkamoottorin eri ominaisuuksien toimintaan ja suorituskykyä parantaviin tekniikoihin OpenGL-ympäristössä. Lopuksi esitellään demonstraatio-ohjelman toimintaa ja analysoidaan sillä mitattuja suorituskykyyn liittyviä tuloksia.

Grafiikkamoottori kirjoitettiin C-kielellä ja sen päälle kasattu demonstraatio-ohjelma kirjoitettiin C++-kielellä. Moottorin alustariippumattomuus saavutettiin käyttämällä ainoastaan alustariippumattomia rajapintoja ja kirjastoja. Moottorilla pystytään tehokkaasti esittämään kaksiulotteista grafiikkaa ohjelmoijan haluamalla tavalla. Moottorin toiminta on suunniteltu siten, että vältyttäisiin mahdollisimman monelta suorituskykyongelmalta monimutkaistamatta moottorin käyttöä.

Demonstraatio-ohjelman suorituskykymittauksista selviää, että käytetyt tekniikat parantavat moottorin suorituskykyä selvästi. Moottoriin saatiin toteutettua suunnitellut ominaisuudet. Moottorin tehokkuus ja selkeys vastasivat myös vaatimuksia.

Tallennettuna: