Haku

Laadunhallintajärjestelmän rakentaminen alihankintakonepajalle

QR-koodi

Laadunhallintajärjestelmän rakentaminen alihankintakonepajalle

Asiakastyytyväisyys on yksi menestyvän yrityksen tärkeimmistä piirteistä. Siihen liittyy suuresti asiakkaiden laatuvaatimusten täyttäminen. Nykyään monet yritykset vaativat toimittajaltaan laadunhallintajärjestelmää näiden vaatimusten täyttämisen varmistamiseksi. Laadunhallintajärjestelmän etuna on asiakastyytyväisyyden, tuottavuuden ja prosessitehokkuuden paran-taminen. ISO 9000 -standardiperheen vaatimukset toimivat viitteenä laadunhallintajärjestelmän rakentamiselle.

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia SFS-EN ISO 9001 -standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä alihankintakonepajalle. Kohdeyrityksen tavoitteena on sertifioida laatujärjestelmä. Tavoitteen taustalla on halu osoittaa kyky toimia laadukkaasti ja täyttää asiakkaan tarpeet, odotusten mukaisesti. Projekti sai alkunsa organisaation omasta halusta kehittyä sekä sopimusasiakkaiden toiveista.

Raportissa perehdytään laatuun, laatujärjestelmiin sekä standardin päällimmäisiin vaatimuksiin ja kuinka ne ovat toteutettu kohdeyrityksessä. Raportissa on myös pohdittu laatujärjestelmän havaittuja hyötyjä.

Työn lopputuloksena oli sertifioitu SFS-EN ISO 9001 -standardin vaatimusten mukainen laadunhallintajärjestelmä. Laatujärjestelmän hyödyt, kuten prosessitehokkuus ja tuottavuus ilmenivät nopeasti sertifioinnin jälkeen. Tarkempi hyötyjen tutkiminen vaatisi kuitenkin jatkotutkimusta, jossa hyödynnetään laadunhallintajärjestelmän eri mittareita. Toimivan laatujärjestelmän takana ei kuitenkaan ole itse järjestelmä vaan sen käyttäjät.

Tallennettuna: