Haku

B2B-yrityksen tunnettavuuden lisääminen markkinointiviestinnän keinoin : case: Icecat NV

QR-koodi

B2B-yrityksen tunnettavuuden lisääminen markkinointiviestinnän keinoin : case: Icecat NV

Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Alankomaissa sijaitsevalle, kansainväliselle case-yritykselle markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelman tarkoitus on lisätä yrityksen tunnettavuutta ja tehostaa uusasiakashankintaa Suomen yritysmarkkinoilla. Opinnäytetyö koostui kahdesta osiosta: teoriaosiosta ja case-osiosta.

Opinnäytetyön teoriaosuus käsiteltiin ensin. Teoriaosuuteen sisältyi teoriaa B2B-markkinoinnista sekä markkinointiviestinnän keinoista. Teoriaosuudessa tarkasteltavat markkinointiviestinnän keinot rajattiin yrityksen kannalta realistisimpiin vaihtoehtoihin. Tietolähteinä käytettiin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löytyviä julkaisuja.

Teoriaosuuden jälkeen käsiteltiin case-osio. Case-osioon sisältyi toimeksiantoyrityksen esittely sekä toimeksiantoyritykselle toteutettu markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma. Case-osio perustui teoriaosiosta saatavaan tietoon, haastatteluihin sekä opinnäytetyön tekijän omaan tietopohjaan yrityksen toiminnasta. Kehityssuunnitelma sisältää konkreettisia toimenpide-ehdotuksia yrityksen tunnettavuuden ja asiakasmäärän lisäämiseksi. Toimenpide-ehdotukset koskivat teoriaosiossa käsiteltyjä markkinointiviestinnän keinoja.

Markkinointiviestinnän kehityssuunnitelmassa todettiin, että yrityksen kannattaa ensin toteuttaa henkilökohtaista myyntiä, suoramarkkinointia, verkkomarkkinointia sekä ulkoista tiedottamista koskevat toimenpiteet, koska ne eivät aiheuta lisäkuluja yritykselle. Kehityssuunnitelmassa mainittiin myös rahallisia resursseja vaativia keinoja, joita yrityksen kannattaa käyttää, mikäli se tulevaisuudessa investoi markkinointiin Suomen markkina-alueella. Mainittuja rahallisia resursseja vaativia keinoja olivat asiakastapaaminen Suomessa, messut, maksullinen verkkomarkkinointi sekä maksullinen mediamainonta.

Tallennettuna: