Haku

Kulttuurin merkitys liiketoiminnassa : Argentiinalaisen liiketoimintakulttuurin pääpiirteet

QR-koodi

Kulttuurin merkitys liiketoiminnassa : Argentiinalaisen liiketoimintakulttuurin pääpiirteet

Tämän opinnäytetyön keskeisenä tutkimuskohteena on kulttuurin merkitys liiketoiminnassa. Tarkemmin tutkitaan Argentiinan liiketoimintakulttuuria ja sen erityispiirteitä liiketapaamisessa. Tutkimus toteutetaan laadullisin ja vertailevin ottein, jossa argentiinalaista liiketoimintakulttuuria verrataan suomalaiseen. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä liiketoimintaan vaikuttavista kulttuurillisista tekijöistä ja selvittää vertailtavien maiden liiketoimintakulttuurien välisiä eroja.

Teorian perustana on käytetty kirjallisuutta, artikkeleita ja nettilähteitä. Empiria toteutettiin Suomen suurlähetystölle Argentiinaan lähetetyllä Webropol-kyselyllä, joka puolestaan lähetettiin suurlähetystöstä eteenpäin sekä suomalaisille että argentiinalaisille vastaajille. Kaikki vastaajat toimivat argentiinalaisessa liiketoimintaympäristössä ja vertailivat argentiinalaista ja suomalaista liiketoimintakulttuuria keskenään.

Kulttuurin merkityksen ymmärtäminen liiketoiminnassa on keskeistä, koska liiketoiminta on sosiaalis-taloudellinen tapahtuma. Kulttuuri onkin yksi vaikutusvaltaisimmista työkaluista yrityksen menestykseen ja sen vaikutukset heijastuvat suoraan yrityksen tulokseen. Liikekumppanin kulttuurin ymmärtäminen auttaa käsittämään toimintatapoja, organisaatiota ja koko sitä ympäristöä, jossa liiketoiminta tapahtuu. Lisäarvoa kulttuurin opetteluun tuo tiedon hyödyntämisen mahdollisuudet myös kotimaassa.

Tutkimuksen tulos on, että argentiinalainen liiketoimintakulttuurin eroaa melko paljon suomalaisesta. Avaintekijät kansainvälisessä liiketoiminnassa ovat joustavuus ja sopeutuvuus. Argentiinan tapauksessa erityisesti hyvillä verkostoilla ja paikallisten tuntemisella on myös merkittävä vaikutus, mitä ilman ulkomaisen yrityksen on vaikea menestyä. Empiirisen kyselyn perusteella huomattiin, että argentiinalaiset vastaajat pitivät liiketoimintaa haastavampana Argentiinassa kuin suomalaiset. Tämän empiirisen havainnon perusteella on mielenkiintoista tehdä jatkotutkimus, jota voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä.

Tallennettuna: