Haku

Paljon sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tarvitsevat asiakkaat : Oulun terveysasemien toimintamallin kehittäminen

QR-koodi

Paljon sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tarvitsevat asiakkaat : Oulun terveysasemien toimintamallin kehittäminen

Paljon sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tarvitseva asiakas ilmiönä on moniulotteinen. Yleensä hän käy lääkärin vastaanotolla vähintään kahdeksan kertaa vuodessa. Paljon palveluja tarvitseva asiakas on useimmiten nainen, jolla on fyy-sisiä tai psyykkisiä ongelmia. Taustalla on usein myös sosiaalisia ongelmia kuten työttömyys tai avioero. Paljon palveluja tarvitsevan asiakkaiden palvelujen tarpeen ollessa laaja on tärkeää hyödyntää moniammatillista yhteistyötä sekä esimerkiksi terveyskeskuksissa asiakkaalle nimettyä omahoitajaa. Oulun kaupungin terveysasemilla aloitettiin syyskuussa 2017 toimintamalli, jonka tavoitteena on vahvistaa paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan hoidon oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta. Tätä varten terveysasemille on nimetty asiakaskoordinaattoreita, joiden tehtävänä on kartoittaa asiakkaan tilannetta ja ohjata oikean hoidon tai tuen piiriin. Hän myös nimeää asiakkaalle omahoitajan. Toimintamallin kautta pyritään vahvistamaan myös moniammatillista yhteistyötä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulun kaupungin avoterveyden-huollon paljon sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tarvitseville asiakkaille suunnitellun toimintamallin toimivuutta asiakaskoordinaattoreiden ja asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli antaa saatujen tutkimustulosten perusteella suosituksia, joiden avulla toimintamallia voidaan kehittää palvelemaan paremmin sekä hoitohenkilökuntaa että asiakkaita. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluilla ja se analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina voidaan todeta, että toimintamallista on ollut hyötyä asiakkaille ja sitä kannattaa edelleen jatkaa. Toimintamallin toteuttamista varten asiakaskoordinaattoreille on varmistettava riittävä aika, koska työ on ajoittain henkisesti kuormittavaa. Omahoitajuuden kautta asiakkaiden hoidon jatkuvuus on parempaa. Oulun kaupungin sisällä moniammatillinen yhteistyö on toi-mintamallin kautta parantunut, mutta parannettavaa on edelleen esimerkiksi yhteydenpidon osalta.

Tallennettuna: