Haku

Lapin luksus arabialaisille asiakkaille: Ollero Eco Lodgen tuoteidean kehittäminen

QR-koodi

Lapin luksus arabialaisille asiakkaille: Ollero Eco Lodgen tuoteidean kehittäminen

Opinnäytetyössä kehitettiin tuoteidea rovaniemeläiselle matkailuyritykselle Ollero Eco Lodgelle (jäljempänä Ollero), joka tarjoaa majoitusta maksimissaan kahdeksalle hengelle. Yritys ottaa kerrallaan yhden ryhmän asiakkaakseen. Sen lisäksi yritys tarjoaa Lapin luontoon ja perinteisiin liittyviä aktiviteetteja ja ruokailuja. Toimeksiantona kehitettiin tuoteidea, joka perustuu Olleron arvoihin ja olemassa oleviin tuoteisiin ja jonka kohderyhmänä on arabialaiset asiakkaat.

Opinnäytetyön tehtävä oli palvelutuotteen kehittäminen ottaen huomioon arabilaisen kulttuurin erikoispiirteet. Lisäksi tarkoituksena oli tuoda matkailualalle arvokasta tietoa arabialaisten matkailijoiden odotuksista, toiveista ja käyttäytymisestä. Lähestymistavaksi valittiin palvelumuotoilu. Opinnäytetyön tavoite oli auttaa toimeksiantajaa toipumaan koronakriisistä ja hankkimaan uusia asiakkaita.

Tulosten saavuttamiseksi käytettiin sekä tutkimus- että kehittämismenetelmiä. Tutkimukseen käytettiin dokumenttianalyysia ja lomakehaastatteluita. Kehittämismenetelmiksi valittiin aivoriihet ja työpajat. Tuloksena syntyi tuoteidea “Four Days Winter Family Fun in Ollero” sekä tietoja matkailualalle arabialaisista asiakkaista. Ongelmana esiintyi aihekokonaisuuden rajaaminen sekä haastatteluiden vastausten saaminen. Molemmat ongelmat ratkaistiin onnistuneesti.

Tuoteidea on neljän päivän tuotekokonaisuus, joka sisältää majoituksen, ruokailut ja aktiviteetit. Lisäksi Ollerolle annettiin neuvoja asiakaskohtaamisiin, joissa on otettu huomioon kulttuurienvälisen viestinnän ja kansainvälisen matkailun haasteet. Olleron tuoteideassa yhdistettiin elementtejä Lapin luksuksesta ja perinnematkailusta. Kohderyhmänä oli arabialaiset asiakkaat.

Johtopäätöksenä todettiin, että Lapissa on hyvät puitteet arabialaisille matkailijoille ja he muodostavat kasvavan kohderyhmän. Laadukkaan asiakaspalvelukokemuksen ja sujuvan palvelun saavuttamiseksi on tärkeää ottaa huomioon suomalaisen ja arabialaisen kulttuurien väliset erot ja kiinnittää huomiota kulttuurienväliseen viestintään.

Tallennettuna: