Haku

Valokuvista 3D-materiaaliksi : valokuvan hyödyntäminen kasvojen ihon fotorealistisessa teksturoinnissa fysiikkaperustaisen renderöinnin työnkulussa

QR-koodi

Valokuvista 3D-materiaaliksi : valokuvan hyödyntäminen kasvojen ihon fotorealistisessa teksturoinnissa fysiikkaperustaisen renderöinnin työnkulussa

Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsittelin valokuvan hyödyntämistä kasvojen 3D-mallin ihon fotorealistisessa teksturoinnissa fysiikkaperustaisen renderöinnin työnkulussa. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää omaa ammatillista osaamistani teksturoinnin ja fysiikkaperustaisen renderöinnin alueella sekä esitellä yksi mahdollinen työnkulku kasvojen ihon teksturointiin valokuvien pohjalta. Opinnäytetyössä ei esitelty uusia teksturoinnin menetelmiä vaan tapaustutkimuksen omaisesti arvioitiin olemassa olevien menetelmien soveltuvuutta käsillä olevaan aiheeseen.

Opinnäytetyön raportissa perehdyin muun muassa kasvojen valokuvaukseen ja valaisuun teksturointiin soveltuvalla tavalla ja valokuvien yhdistämiseen saumattomaksi tekstuuriksi tekstuurimaalaamisen keinoin. Seuraavaksi perehdyin luodun valokuvatekstuurin käsittelemiseen fysiikkaperustaisessa renderöinnissä vaadituiksi tekstuurikartoiksi, fotorealistisen fysiikkaperustaisen materiaalin kokoamiseen shader-ohjelmassa sekä fysiikkaperustaisen materiaalin toimivuuden testaamiseen erilaisissa valaisuolosuhteissa. Lisäksi käsittelin eri tiedostomuotojen ja resoluutiotasojen vaikutusta tekstuurikarttojen laatuun sekä lopullisen materiaalin fotorealistisuuteen ja käytettävyyteen.

Opinnäytetyössä huomattiin valokuvan olevan hyödyksi kasvojen teksturoinnissa yhdennäköisyyden saavuttamisen kannalta, mutta liiallisen valokuvaan turvautumisen tekstuurikarttojen valmistamisessa voivan puolestaan vähentää materiaalin uskottavuutta fotorealismin näkökulmasta. Käytettyjen menetelmien todettiin soveltuvan kasvojen teksturointiin hyvin ja olevan yleistettävissä myös muihin vastaaviin työnkulkuihin käytettäessä myös muita ohjelmistoja, joihin sisältyvät samat toiminnot kuin raportissa esiteltyihin ohjelmistoihin.

Lopullisen ihomateriaalin katsottiin jäävän hieman asetetusta fotorealistisuuden tavoitteesta, minkä todettiin johtuvan pääasiassa puutteellisesta valaisusta kasvojen valokuvauksen yhteydessä. Raportin pohdinnassa esitellään mahdollisia ratkaisuja ongelman korjaamiseksi ja kasvojen ihon teksturointiin liittyviä jatkotutkimuksen aiheita yleisesti.

Tallennettuna: