Haku

Visuaalisen ilmeen suunnittelu aloittelevalle brändille : visuaalinen ilme Kudelmiani-käsityöyritykselle

QR-koodi

Visuaalisen ilmeen suunnittelu aloittelevalle brändille : visuaalinen ilme Kudelmiani-käsityöyritykselle

Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin visuaalinen ilme aloittelevalle Kudelmiani-käsityöyrittäjälle. Visuaaliseen ilmeeseen sisällytettiin yrityksen värit, muodot, typografia, yrityksen tunnus eli logo, yrittäjän tuotteen eli tässä tapauksessa neulontaohjeen visuaalinen ilme sekä graafinen ohjeisto.

Teoriaosuudessa tarkasteltiin aloittelevan yrityksen brändin muodostumista ja siihen pohjautuvan visuaalisen ilmeen tuottamista. Lisäksi tehtiin yhteenveto brändin ja visuaalisen ilmeen suhteesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia visuaalisen ilmeen ja brändin muodostumisen prosessia ja toteutusta. Visuaalista ilmettä tarkasteltiin brändin, visuaalisen ilmeen sekä perinteisen graafisen ohjeistuksen eri elementtien, kuten logon, typografian, värien, muotojen ja sommittelun, kautta.

Opinnäytetyön ensisijainen tavoite oli luoda toimiva, kaupallinen visuaalinen ilme aloittelevalle Kudelmiani-käsityöyrittäjälle. Toissijaisena tavoitteena oli kerryttää opinnäytetyön tekijän omaa kokemusta graafisena suunnittelijana muun muassa lisäämällä ymmärrystä siitä, miten luodaan laadukas, brändin kanssa linjassa oleva visuaalinen ilme ja mikä on visuaalisen ilmeen merkitys brändiä rakennettaessa. Tämän opinnäytetyön avulla pyrittiin myös lisäämään kuvataiteen alan opiskelijoiden ymmärrystä kaupallisesta, graafisen suunnittelun käytänteisiin nojautuvasta toteutuksesta. Opinnäytetyön kirjoitushetkellä Kudelmiani-yritys ei vielä ole virallisesti perustettu, jolloin virallisen toimeksiantajan sijaan työ tehdään vielä perustamistaan odottavalle yritykselle.

Opinnäytetyön tuloksena Kudelmiani-yritykselle tuotettiin brändiattribuutteihin pohjautuva visuaalinen ilme, joka ilmentää yhdessä yrittäjän kanssa muodostettuja mielikuvia ”laadukas”, ”luonnollinen”, ”värikäs”, ”rohkea” ja ”minimalistinen”. Aloitteleva yrittäjä on erittäin tyytyväinen lopputulokseen, ja se on opinnäytetyön valmistumishetkellä jo käytössä useissa brändin markkinointi- ja myyntikanavissa. Myös opinnäytetyön tekijän ymmärrys visuaalisen ilmeen luomisesta ja prosessiin sisältyvistä osa-alueista kasvoi työn aikana.

Tallennettuna: