Haku

Sähköinen asiointi raskausdiabeteshoidon tukena tulevaisuudessa

QR-koodi

Sähköinen asiointi raskausdiabeteshoidon tukena tulevaisuudessa

Tämän kehittämistyön avulla etsittiin vastauksia raskausdiabeteshoidon sähköisen asioinnin kehittämistarpeisiin. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa tietoa raskaana olevan asiakkaan ja neuvolan raskausdiabeteshoitajan välisten sähköisten palveluiden kehittämiseen. Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää raskausdiabetesasiakkaiden ja neuvolan raskausdiabeteshoitajien kehittämistoiveita sähköisien palveluiden käytöstä ja tuottaa tietoa tukemaan sähköisen hoitoprosessin luomiseen raskausdiabeteksen hoidossa. Tarkoituksen avulla pyrittiin siis löytämään kehittämisehdotuksia raskausdiabeteksen sähköistyvään hoitoprosessiin Espoossa kohti sellaista sähköistä palvelua, joka tukisi sekä raskausdiabetesasiakkaita että raskausdiabeteshoitajia raskausdiabeteksen hoidossa.

Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Alkukartoitus kehittämistyölle tehtiin tutustumalla sen hetkiseen raskausdiabetesprosessiin ja yhteistyössä neuvolan raskausdiabeteshoitajien kanssa syntyneiden suullisten ja kirjallisten havaintojen pohjalta. Alkukartoituksen jälkeen raskausdiabeteksen hoitoprosessi mallinnettiin Service Blueprinting-menetelmällä. Mallinnuksen jälkeen hoitoprosessia tarkasteltiin laatukuilumallin ja Service Oriented Architecture- ja Lean-strategioiden avulla. Raskausdiabeteksen prosessimallinnuksen jälkeen haastateltiin kolmea (n=3) neuvolan raskausdiabeteshoitajaa. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelun sisällönanalyysin jälkeen rakentui sähköinen Surveypal-kysely raskausdiabetes-asiakkaille.

Tämän kehittämistyön avulla löytyi useita kehittämiskohteita liittyen raskausdiabeteksen hoitopro-sessiin ja sähköiseen asiointiin. Sähköisen asioinnin kehittämisellä ja toimintojen osittaisella auto-matisoinnilla saadaan hoitoprosessissa olevia turhia toimintoja vähennettyä ja sitä kautta vapautuu resursseja työn perustoimintoihin ja myös tätä kautta työn laatu parantuu. Kehittämistyö ehdottaa sähköisen asioinnin kehittämistä ja käyttöönottoa raskausdiabeteshoidon tueksi Espoossa. Raskausdiabetesasiakkaiden että raskausdiabetes-asiakasta hoitavien neuvolan ammattilaisten antaman alkuohjauksen sekä hoitoprosessiin liittyvän viestinnän kehittäminen sähköisen asioinnin tuella parantaa palvelujen laatua.

Kehittämistyö tarjoaa ehdotuksia raskausdiabeteshoidon sähköisen asioinnin kehittämiseksi tulevaisuudessa.

Tallennettuna: