Haku

Sovelluksen käytettävyys

QR-koodi

Sovelluksen käytettävyys

Tässä opinnäytetyössä tutkitaan käytettävyyttä. Käytettävyystutkimuksen kohteena on sovellus, joka on suunniteltu hoiva-alan ammattilaisten käyttöön hoidon laadun ja tehokkuuden parantamiseksi. Opinnäytetyön tavoite on tuottaa kehittämisehdotuksia sovelluksen käytettävyyden parantamiseksi.

Tietoperustan työssä muodostavat käsitteet käytettävyys, käytettävyystesti, asiantuntija-arviointi ja heuristinen arviointi. Menetelminä työssä on käytetty käytettävyystestejä, jotka toteuttivat hoiva-alan työntekijät. Testihenkilöitä pyydettiin testinaikana ääneen ajattelemaan havainnoistaan, jotka nauhoitettiin ja analysoitiin testin jälkeen. Testihenkilöille pidettiin testin yhteydessä alku- ja loppuhaastattelu. Testi validoitiin kolmiointianalyysillä yhdistäen haastattelujen kysymysten vastaukset, testihenkilöiden ääneen ajattelun tulokset ja testinteettäjän omat havainnot. Käytettävyyttä tutkittiin myös soveltaen heuristisia ja käytettävyyden psykologian sääntöjä.

Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville sovelluksen käytettävyyden nykytila ja kehitysehdotus käytettävyyden parantamiseksi. Käytettävyystesti paljasti myös kuinka tärkeää mobiililaitteiden käyttämisen perustaidot ovat sovelluksen hallitsemiseen.

Kehittämisehdotukset sekä tarkemmat tulokset käytettävyystutkimuksesta, asiantuntija-arvioinnista ja heuristisesta arvioinnista on esitetty opinnäytetyössä.

Tallennettuna: