Haku

Muutoksen haasteet : Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan digitalisoituminen

QR-koodi

Muutoksen haasteet : Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan digitalisoituminen

Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon muutos on väistämätön ja sopeutumista vaaditaan niin asiakkailta kuin asiantuntijoitakin. Koko palvelurakennetta uudistetaan samaan aikaan, kun palveluja digitalisoidaan. Asiantuntijat tarvitsevat tietoa muun muassa muutoksesta, digitalisuudesta ja asiakaskokemuksesta.

Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin kanssa, joka toimii Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut (ODA) –projektin hallinnoijana. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ja dokumentoida ODA-valmennuksen ensimmäisen valmennuskierroksen valmennukset. Tavoitteena on kuvata valmennusprosessi ja tehdä havaintojen pohjalta kehittämisehdotuksia tuleviin valmennuksiin. Lisäksi opinnäytetyössä tuotetaan valmennusmateriaalia, jonka avulla valmennuksiin osallistuvat asiantuntijat voivat jatkaa muutostyötä omilla alueillaan toimien muutosagentteina.

Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan muutosta palvelurakenteen uudistuksen, asiakaskokemuksen sekä Lean-johtamisfilosofian näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin digitalisaation aiheuttamien muutosten vaikutuksia toimintaympäristöön sekä käsiteltiin digitalisaation johtamista. Teoriaosiossa määriteltiin muutos, muutoksen johtaminen ja muutosvastarinta sekä käsiteltiin sitä, miten muutosviestinnän avulla voidaan vähentää muutosvastarintaa.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka tavoitteena on kehittää kohteena olevan organisaation toimintaa; tässä tapauksessa ODA-valmennuksia. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla projektiryhmien valmennuksia ja ryhmätyöskentelyä sekä tutustumalla valmennuksiin liittyviin dokumentteihin. Valmennuksista tehdään valmennuskansio, johon tuotetaan kehittämistehtävänä tietopaketti tai ohjeistus asiakokonaisuuksista. Aiheet on valittu valmennusten havaintojen pohjalta ja sovittu tehtäväksi yhdessä toimeksiantajan kanssa.

Havainnoinneissa kiinnitettiin huomiota asiakasnäkökulman huomioimiseen kehittämispilotissa, digitalisaation tietämyspohjaan sekä eriasteisen muutosvastarinnan esiintymiseen. Näiden havaintojen pohjalta kehittämistyön kohteeksi nousivat ODA-valmennusprosessin kuvaus, asiakaskokemus ja palvelutarina palvelukehittämisen tukena, toimintaympäristön digitalisoituminen sekä muutosvastarinta muutoksessa.

ODA-hankkeen avulla sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla viedään läpi merkittävää muutosta: palvelujen digitalisointia. Tavoitteena on muun muassa parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta sekä hillitä kustannuksia. Tässä opinnäytetyössä ensimmäisen valmennuskierroksen valmennukset on dokumentoitu ja havaintojen pohjalta on tuotettu apumateriaalia tuleviin valmennuksiin sekä muutosagenttien työn tueksi.

Tallennettuna: