Haku

Lapsen osallisuutta edistämässä : Opas varhaiskasvatuksen työntekijöille, tiimeille ja yksiköille

QR-koodi

Lapsen osallisuutta edistämässä : Opas varhaiskasvatuksen työntekijöille, tiimeille ja yksiköille

Lapsen osallisuus ja sen kehittäminen ovat ajankohtaisia aiheita suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuslaki (36/1973) ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2016) edellyttävätkin varhaiskasvatuksen työntekijöiltä toimintakulttuurin kehittämistä lasta osallistavaksi.

Tämä opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka tuloksena syntyi lasten osallisuuden edistämisen opas varhaiskasvatuksen työntekijöiden, tiimien ja yksiköiden käyttöön. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Kehittämistyöhön osallistuivat työelämän toimijoina Kenttäkadun päiväkodin neljä työntekijätiimiä sekä Hyvinkään varhaiskasvatuksen pedagoginen tiimi.

Kehittämistehtävänä oli tuottaa varhaiskasvatuksen työntekijöille, tiimeille ja yksiköille käytännönläheinen opas lapsen osallisuuden toteuttamiseen ja edistämiseen. Kehittämistyön tavoitteena oli tuoda oppaassa esille lasten osallisuuden ilmenemistä, toteuttamista ja kehittämistä käytännössä sekä tuottaa työntekijöille työväline, jonka avulla he voivat käytännössä tukea ja kehittää lasten osallisuutta.

Oppaan tietoperusta koostuu kehittämistyölle tyypilliseen tapaan jo olemassa olevasta tiedosta, kehittämistyön mukana tuotetusta tutkimustiedosta sekä työntekijöiden työkokemukseen perustuvasta tiedosta. Tietoperusta opinnäytetyöraportissa perustuu kehittämistyölle sekä lapsen osallisuudelle. Näitä molempia lähestytään yhteiskunnallisesta näkökulmasta ja edetään paikalliselle tasolle. Lisäksi raportin tietoperusta koostuu kehittämistyön prosessin kuvaamisesta.

Tärkeänä osana kehittämistyötä oli kaksi teemoitettua ryhmähaastattelua, jotka toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmää käyttäen. Haastatteluihin osallistuivat Kenttäkadun päiväkodin neljä työntekijätiimiä. Tutkimuksellisen osion tavoitteena oli saada esiin työntekijöiden näkökulmia lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksen arjessa. Muita kehittämistyön menetelmiä olivat keskustelut Hyvinkään varhaiskasvatuksen pedagogisen tiimin kanssa ja oppimispäiväkirja.

Oppaasta kerättiin palautetta työelämän toimijoilta kehittämistyön aikana ja oppaan valmistuttua. He arvioivat oppaan tarpeelliseksi ja arvokkaaksi työvälineeksi lasten kokonaisvaltasen osallisuuden rakentamisessa varhaiskasvatuksen alalla.

Tallennettuna: