Haku

Työnhyvinvointitutkimus : case X

QR-koodi

Työnhyvinvointitutkimus : case X

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen Suomen-yksikön nykytilaa työhön sitoutuneisuuden ja motivaation osalta, sillä nämä tekijät olivat yrityksen aiemmin teettämän työhyvinvointitutkimuksen mukaan hieman alhaisempia kuin muut työhyvinvoinnin osa-alueet. Kohdeyritys on monikansallinen myyntiorganisaatio, jota ei tarkemmin esitellä anonymiteetin suojelemiseksi.

Teoreettinen viitekehys on rajattu käsittelemään työhyvinvoinnin osalta sitoutumista, motivaatiota, työyhteisön ilmapiiriä ja viestinnän toimivuutta. Työn ulkopuolelle on jätetty muut työhyvinvoinnin osa-alueet, sillä niitä ei pidetty relevantteina tutkimuskohteina kohdeyritykselle. Muiden osa-alueiden toiminnassa ei ole havaittu puutteita.

Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivisia menetelmiä, ja aineiston keruu suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastaajat saivat vastata anonyymisti. Linkki kyselylomakkeeseen jaettiin koko Suomen-yksikölle työsähköpostin välityksellä. Vastausprosentti oli 41 %.

Kysely koostui motivaatiotekijöistä, työn sujuvuutta selvittävistä tekijöistä, viihtymistekijöistä sekä avoimista kysymyksistä. Motivaatiotekijöille haluttiin löytää tärkeysjärjestys jatkotoimenpiteitä ajatellen, ja työn sujuvuutta selvittävillä tekijöillä etsittiin aiemmin mahdollisesti huomaamatta jääneitä kehittämiskohteita. Viihtymistekijöillä haettiin työntekijöiden organisaatioon ja työhön sitoutumista parantavia tekijöitä. Avoimissa kysymyksissä puolestaan kysyttiin kahta kehittämiskohdetta ja kunnossa olevaa asiaa yrityksestä.

Tutkimustulosten perusteella ensisijaisia kehittämiskohteita yritykselle olivat työntekijöiden vaikutusmahdollisuudet itseään koskevaan päätöksentekoon sekä vuorovaikutus johdon ja henkilöstön välillä. Uusia kehittämiskohteita löytyi mm. työympäristöön ja tavoitteidenasetteluun liittyvistä tekijöistä, sekä ryhmien ja osastojen välisestä viestinnästä. Sitoutumista vahvistavien tekijöiden osalta kehitettäviksi kohteiksi nousi virkistystoiminta ja työntekijöiden kokemus siitä, että he ovat tärkeitä. Avoimet vastaukset vahvistivat edellä olevia tuloksia ja lisäksi korostivat työntekijöiden halua kehittää työtään.

Tallennettuna: