Haku

Metalliyhtyeen markkinointi

QR-koodi

Metalliyhtyeen markkinointi

Opinnäytetyöni käsittelee markkinointia erityisesti metalliyhtyeiden näkökulmasta. Metallimusiikki on viimeisen kymmenen vuoden aikana vahvistanut jatkuvasti asemaansa musiikkimaailmassa, niin Suomessa kuin muuallakin. Suomesta on ponnistanut satoja metallimusiikkia soittavia yhtyeitä maailmanlaajuiseen menestykseen.

Käyn työssäni läpi aluksi markkinoinnin perusteoriaa, johon metalliyhtyeidenkin markkinointi perustuu. Täydennän markkinoinnin teoriaa esimerkein omasta Thaurorod-yhtyeestäni. Jatkan työtäni yleisestä markkinoinnin teoriasta käsittelemään yhä syvemmin musiikin promootiota ja markkinointia. Syvennyn niihin seikkoihin, jotka ovat erityisen tärkeitä yhtyeen menestymisen kan-nalta.

Työni empiirisen osuuden ennakkoasetelma on seuraavanlainen. Valitsen 15 metalliyhtyettä, jotka edustavat hyvin tiukasti samaa musiikkityyliä. Jaan nämä yhtyeet kolmeen eri kategoriaan yhtyeiden menestymisasteen mukaan. Yksi kategoria koostuu yhtyeistä, jotka ovat jo saavuttaneet paljolti menestystä ja ovat edelleen suuressa nousussa. Toinen ryhmä muodostuu yhtyeistä, jotka ovat saavuttaneet jonkinasteista menestystä, mutta eivät silti sen suurempaa läpimurtoa ainakaan vielä. Viimeinen kategoria sisältää yhtyeitä, jotka eivät ole suuremmin menestyneet, vaikkakin ovat jo pitkään menestystä tavoitelleet. Kukin kategoria koostuu viidestä yhtyeestä ja lähtökohtaisesti tiedän jo kunkin yhtyeen tämänhetkisen tilan. Selvittelen niitä syitä, jotka ovat sen taustalla, miksi yhtye on tai ei ole menestynyt. Työni loppuun olen kirjoittanut levy-yhtiön edustajan mietteitä nykyisestä markkinatilanteesta.

Tutkiessani yhtyeitä olen päätynyt siihen, että tärkeimmät seikat, jotka turvaavat yhtyeen tien menestykseen ovat ahkera työ konsertoinnin, promootion ja tuotannon kanssa sekä jatkuva yhtyeen kehittäminen kaikilla mahdollisilla osa-alueilla niin, että lopputuloksena on mahdollisimman ammattimainen yhtye jonka taustalla lopulta toimii musiikin ammattilaisista koostuva joukko. Musiikkiliiketoiminnassa on aina myös sattumalla jonkinlainen osuus, mutta mitä enemmän yhtye on valmis tekemään työtä menestyksensä eteen, sitä pienempi rooli sattumalle jää.

Tallennettuna: