Sökning

The Cross-cultural Introduction in the International Facility Management Program IFMP

QR-kod

The Cross-cultural Introduction in the International Facility Management Program IFMP

The purpose of this action-based Bachelor’s thesis was to develop a concept for an educa-tional event aiming to the increase understanding of culture and cultural differences in an intensive program. The concept was designed to be used in a short-term, intensive program, where fast grouping and effective teamwork are emphasized. The concept was tested in an education event organized as a part of Laurea University of Applied Science’s international program called International Facility Management Program.

International Facility Management Program, IFMP, is a six-week study program dealing with topics such as international and strategic facility management, risk management and project management. During the program the students work intensively in multicultural teams. Re-gardless the long history of IFMP, a multicultural program, cultural issues have not been part of the curriculum, yet misunderstandings between students of different nationalities have occurred. As the work in general continues globalizing and the interaction between different cultures increases, an introduction to working in a multicultural group was considered rele-vant. The need is emphasized also because of the short term and intensive nature of the pro-gram.

The nature of the thesis is qualitative and it is implemented with the methods of action re-search. The selected theoretical framework created the framework for the content of the educational event itself. The purpose was to organize an educational event, where through discussions the students would create an image of their own culture, the culture of the other participants and how these cultures affect each other. The educational event included lectur-ing and assignments carried out alone and in a group. The educational event was evaluated by analyzing the content of the made group assignments.

The report of the thesis is made to follow the structure of the given cross-cultural education. First presented is the used theoretical background starting from the basic concept of culture, continuing towards wider cultural concepts. By presenting the theoretical background first, the reader is provided with the necessary terms and key concepts used in the Cross-cultural Introduction.

When reviewing the results, it can be stated that the objectives set for the educational event were partially reached. The theories used supported the educational purpose of the event, even though the inexperience of the lecturers obstructed the understanding and assimilation of the subject taught. A critical viewing of the educational event, used theories and the used methods is essential when evaluating the need and usability of the created concept.

The Cross-cultural Introduction in the International Facility Management Program IFMP

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työkalu, jonka avulla voidaan toteuttaa kulttuurin ja kulttuurien välisten eroavaisuuksien ymmärtämiseen tähtäävä koulu-tustilaisuus. Työkalua suunniteltiin käytettäväksi ensisijaisesti lyhytkestoisella, intensiivisillä opintojaksoilla, joissa nopean ryhmäytymisen ja sujuvan yhteistyön merkitys korostuvat. Opinnäytetyö toteutettiin koulutustilaisuutena osana Laurea-ammattikorkeakoulun kansainvä-listä opintojaksoa nimeltä International Facility Management Program.

International Facility Management Program, IFMP, on kuusiviikkoinen kansainvälinen opinto-jakso, jonka aihealuita ovat kansainvälinen ja strateginen toimitilajohtaminen, riskijohtami-nen ja projektijohtaminen. Opiskelijat työskentelevät intensiivisesti monikulttuurisissa ryh-missä monien lyhytkestoisten projektien parissa. Opintojakson monivuotisen historian aikana kulttuurien välisen ryhmätyön merkitystä ei ole huomioitu riittävästi, vaikka eri kulttuurien yhteentörmäyksiltä ei ole vältytty. Työn kansainvälistymisen ja eri kulttuurien välisen vuoro-vaikutuksen lisääntyessä johdanto monikulttuurisessa ryhmässä työskentelyyn todettiin tar-peelliseksi osaksi opintojaksoa. Tarvetta lisäsi myös opintojakson lyhytkestoisuus ja intensiivi-syys.

Opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen ja se on toteutettu toimintatutkimuksen keinoin. Kerätty teoriapohja loi kehyksen, joka rajasi koulutustilaisuuden sisällön. Tutkijoiden tavoit-teena oli järjestää koulutustilaisuus, jossa keskustelun avulla osallistujille syntyisi mielikuva omasta kulttuurisesta minästä, muiden osallistujien kulttuurista sekä siitä kuinka eri kulttuu-rit keskustelevat keskenään. Koulutustilaisuuteen sisältyi keskustelevaa luennointia sekä yksin että ryhmässä suoritettuja tehtäviä. Koulutuksen onnistumista arvioitiin ryhmätyötuotoksille suoritetun sisällönanalyysin avulla.

Opinnäytetyön kirjallinen raportointi noudattaa koulutustilaisuuden rakennetta. Lukijalle esitellään käytetty teoriapohja alkaen kulttuurin peruskäsitteestä ja siitä eteenpäin laventaen laajempaan kulttuurin käsitteistöön. Teoriapohjan esittely luo pohjan opinnäytetyön produk-tin yhteydessä käytetyn termistön ymmärtämiselle.

Arvioitaessa tutkimuksen tuloksia, voidaan todeta, että koulutustilaisuudelle asetetut tavoit-teet saavutettiin osittain. Käytetty teoria tuki koulutuksellista tarkoitustaan, joskin luennoit-sijoiden kokemattomuus vaikeutti teoriapohjan ymmärtämistä ja sisäistämistä. Koulutustilai-suuden, käytettyjen teorioiden ja metodien kriittinen tarkastelu ovat tärkeässä osassa arvioi-taessa työkalun tarpeellisuutta ja käytettävyyttä.

Sparad: