Haku

Verkoston jäsenten motiivit kuulua verkostoon – kyselylomakkeen kehittäminen kuntoutusalan verkostolle

QR-koodi

Verkoston jäsenten motiivit kuulua verkostoon – kyselylomakkeen kehittäminen kuntoutusalan verkostolle

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat keskeisiä motivaatiotekijöitä verkoston jäsenillä kuulua verkostoon sekä kehittää kyselylomake toimeksiantajalle Fysi Partnersille, joka voi kerätä palautetta verkostoon kuuluvilta fysioterapiayrittäjiltä. Tavoitteena oli, että tulevaisuudessa toimeksiantaja voi hyödyntää kyselyllä kerättyä palautetta verkoston toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen. Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka lopputuloksena tuotettiin kyselylomake toimeksiantajalle, Fysi Partnersille. Työ jaettiin kolmeen vaiheeseen: tietoperustaan, tutkimusvaiheen kirjallisuuskatsaukseen sekä kehittämisvaiheeseen, jossa toteutettiin yhteistyöpaja toimeksiantajan kanssa ja luotiin kyselylomake.

Työn tietoperustassa käsitellään työn keskeisiä käsitteitä: verkosto, verkostojen johtaminen ja verkoston ydintekijät, koska ensiksi täytyi ymmärtää verkostotyön toimintaa, jotta tutkimusvaiheessa voitiin lähteä selvittämään verkostoon kuulumisen motivaatiotekijöitä.

Tutkimusvaiheessa tehtiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa haettiin järjestelmällisesti EBSCOhost-tietokannan kautta aikaisemmasta kirjallisuudesta verkostoon kuulumisen motiiveja toimialasta riippumatta. Kirjallisuuskatsaukseen hyväksytyt englanninkieliset artikkelit analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja lopputuloksena motivaatiotekijät voitiin jakaa kolmeen pääluokkaan: sitoutuminen yhdessä tekemiseen, luottamus ja tunteminen. Näillä tekijöillä todettiin olevan keskeinen rooli verkoston suorituskyvyn kannalta. Katsauksen lopputuloksena tunnistetut motivaatiotekijät muodostivat teoreettisen viitekehyksen kyselylomakkeen kysymyksille.

Kehittämisvaiheessa kehitetty kyselylomake muodostettiin kirjallisuuskatsauksen tulosten sekä toimeksiantajan kanssa tehdyn työpajan pohjalta. Lopullisen kyselylomakkeen kysymykset koostuivat motivaatiotekijöiden kartoittamisen lisäksi myös kysymyksistä, joilla pyrittiin ymmärtämään paremmin verkoston jäseniä, heidän tulevaisuudennäkymiänsä ja markkinaa. Kysely myös tarjoaa verkoston jäsenille kanavan tulla kuulluksi, jonka koettiin olevan erittäin tärkeää nykyisessä epävarmassa ja haastavassa maailmantilanteessa. Tuotetun kyselyn koettiin vastaavan toimeksiantajan tarpeita ja kattamaan liiketoiminnan kannalta merkittävät kysymykset.

Tämän opinnäytetyön aikana kyselyä ei toteutettu, mutta se luovutettiin toimeksiantajalle ja tullaan toteuttamaan vuoden 2023 alkupuolella. Kysely tulisi vielä testata perusjoukkoon kuuluvilla henkilöillä ennen lopullista käyttöönottoa.

Tallennettuna: