Haku

Kehityskeskustelukäytännön tehostaminen : case: Yritys X

QR-koodi

Kehityskeskustelukäytännön tehostaminen : case: Yritys X

Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä kehityskeskusteluihin henkilöstöjohtamisen työkaluna. Teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty lähteinä kirjallisuutta johtamisesta, henkilöstöjohtamisesta, ikäjohtamisesta, viestinnästä, kehityskeskusteluista ja tutkimuksien tekemisestä sekä tuloksien analysoinnista.

Tutkimus tehtiin vakuutusalalla toimivalle Yritys X:n henkilöstölle aiheesta kehityskeskustelut. Lähtökohtana oli ajatus, että Yritys X:n työntekijät eivät ole täysin tyytyväisiä nykyiseen kehityskeskustelukäytäntöön ja käytäntö kaipaa uudistamista. Kyselyn tavoitteena oli saada palautetta nykyisen kehityskeskustelukäytännön toimivuudesta ja saada uusia ideoita käytännön tehostamiseksi. Kysely toteutettiin niin, että se sisälsi piirteitä kvalitatiivisesta ja kvantitatiivisesta tutkimusotteesta. Kyselyn otos oli yrityksen 15 assistenttia, joilta toivottiin saatavan nuorekkaita näkökulmia. Vastaajien anonymiteetin suojelemiseksi ja rehellisten vastauksien saamiseksi kysely toteutettiin nimettömästi Laurean E-lomakkeella.

Kyselyyn vastasi 87 % yrityksen assistenteista. Tuloksien perusteella nykyiseen kehityskeskustelukäytäntöön ollaan melko tyytyväisiä. Asteikolla yhdestä viiteen kehityskeskustelukäytäntö sai keskiarvoksi arvosanan 3,5 ja kehityskeskusteluissa käytettävä lomake keskiarvoksi arvosanan 3,6. Oppinäytetyön teoriaosuuteen perustuvista ja vastaajille esitetyistä kehitysehdotuksista urasuunnitelma arvosteltiin parhaimmaksi sen tuoman lisäarvon perusteella. Urasuunnitelma sai keskiarvona arvosanaksi 4,1. Tutkimustuloksissa ei noussut esille toistuvia tai merkittäviä ongelmakohtia kehityskeskustelukäytännössä.

Johtopäätöksenä voidaan kuitenkin todeta, että kehityskeskustelukäytännön tehostamiseksi yrityksen tulisi uudistaa käytössä olevaa lomaketta ja ottaa työntekijöitä yksilöllisemmin huomioon kehityskeskusteluissa.

Tallennettuna: