Haku

Liiketalouden monimuotokoulutuksen kehittäminen : Mikkelin ammattikorkeakoulu

QR-koodi

Liiketalouden monimuotokoulutuksen kehittäminen : Mikkelin ammattikorkeakoulu

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Mikkelin ammattikorkeakoulun liiketalouden syksyllä 2015 alkaneen monimuotokoulutuksen opettajien verkko-opetusosaamista, antaa näkökulmia verkko-opetuksen kehittämiseen sekä suunnitella ja toteuttaa monimuoto-opiskelijoiden ohjausta verkko-opiskeluun.

Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin kvalitatiivista (haastattelut) ja kvantitatii-vista (kysely)tutkimusotetta. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada selville, millaista osaamista opettajat tarvitsevat oman näkemyksensä mukaan verkko-opetuksessa ja kuinka osaamista voidaan kehittää. Kyse-lyiden tarkoituksena oli kartoittaa opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia verkko-opiskelusta ja sen ny-kytilasta sekä kehittämiskohteista.

Saatujen tuloksien mukaan opettajat tarvitsevat verkko-opetuksen toteuttamisessa pedagogista, ohjaus- ja teknistä osaamista sekä uskallusta ja rohkeutta käyttää monipuolisesti tietotekniikkaa opetuksessa. Opetta-jien osaamista tulisi kehittää henkilökohtaisella ohjauksella, työpajoilla ja teknisillä koulutuksilla. Opiske-lijat tarvitsevat opiskelun alkaessa paljon teknistä tukea sekä ohjausta käytettäviin välineisiin. Lisäksi opiskelijoille tulisi järjestää ohjausta tiedonhankintaan ja oman aikataulun suunnitteluun.

Toimintatutkimuksessa toteutettiin yksi sykli, joka koostui suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Opettajille järjestettiin verkko-opetuksen suunnitteluun koulutus sekä opintojaksojen käsikirjoitusten kommentointitilaisuuksia. Opettajat saivat myös teknistä koulutusta opetuksessa käytettäviin välineisiin sekä verkko-opintojaksojen toteutukseen. Opiskelijoille pidettiin päivän mittainen perehdytys verkko-opiskelussa käytettäviin välineisiin ja ohjelmiin. Arvioinnissa hyödynnettiin opintojaksoilla kerättyjä väli- ja loppupalautteita sekä opiskelijoille tehtyä tulokyselyä.

Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää verkko-opettajan osaamisen ja verkko-opiskelijoiden tukemisen kehittämisessä.

Tallennettuna: