Haku

Pelillistäminen ja käyttäjäkokemuksen suunnittelu mobiilisovelluksessa

QR-koodi

Pelillistäminen ja käyttäjäkokemuksen suunnittelu mobiilisovelluksessa

Opinnäytetyön tavoite on tutkia pelillistämistä ja käyttäjäkokemuksen suunnittelua mobiilisovellukseen ja siirtää teoria käytäntöön. Sovellus on yrityksen kehittämisen tueksi suunniteltu ja sovelluksen mielenkiintoa lisätään pelillistämistä apuna käyttäen. Pelillistämistä hyödynnetään hyvän käyttäjäkokemuksen suunnittelussa. Opinnäytetyössä on tutkittu käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja pelillistämisen teoriaa. Käyttäjäkokemuksen suunnittelun teoriaosuudessa käsitellään suunnitteluprosessin eri vaiheita, jotka ovat analysointi, suunnittelu, toteutus ja arviointi. Sovelluksesta tehdään analysointivaiheessa sovellukselle vaatimusmäärittelyt, ja suunnittelussa luodaan määrittelyjen perusteella konsepti. Toteutusvaiheessa luodaan visuaalinen ohjeistus konseptista ja tehdään prototyyppi, jossa testataan sovelluksen toiminnallisuutta ja käyttäjäkokemusta. Lopuksi sovellus arvioidaan ja havaitaan seuraavat kehittämistä vaativat osa-alueet. Pelillistämisen teoriaosuus käsittelee pelaajatyyppejä ja pelillistämisen elementtejä. Pelillistäminen on käyttäjäkokemussuunnittelun apuväline, ja se upotetaan sovellukseen lisäämään hyvää käyttäjäkokemusta. Jokaisessa suunnitteluprosessin vaiheessa otetaan huomioon pelillistäminen. Mielenkiinnon ylläpitämiseksi sovellukseen lisätään erilaisia pelillistämisen elementtejä, joita ovat esimerkiksi suorituksesta palkitseminen, boss-taso ja pelaaminen aikaa vastaan. Toimeksiantajana toimii jyväskyläläinen pelialan yritys Zaibatsu Interactive Oy, joka tuottaa pelikehitystä, pelillistämistä ja sovelluskehitystä. Käytännön työ on tehty yhdessä toimeksiantajan kehitystiimin kanssa. Käytännönosuus käsittelee käyttäjäkokemuksen suunnitteluprosessin eri vaiheita pelillistämisen näkökulmasta, jonka lopputuloksena on visuaalisen ohjeistuksen mukaan tehty prototyyppi.

Tallennettuna: