Haku

B2B-palveluyrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen : Uudenmaan LVI-Talo Oy

QR-koodi

B2B-palveluyrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen : Uudenmaan LVI-Talo Oy

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää B2B-markkinoille talotekniikka-alan palveluja tarjoavan, Uudenmaan LVI-Talo Oy:n, markkinointiviestintää. B2B-palvelunäkökulman lisäksi aihetta käsiteltiin erityisesti asiakashankinnan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli esittää kehitysehdotuksia potentiaalisille asiakkaille kohdennetun markkinointiviestinnän tehostamiseksi. Kyseisiä kehitysehdotuksia mukaillen, tavoitteena oli uudistaa toimeksiantajan sähköinen yritysesitys sekä laatia sen vastaperustetulle tytäryhtiölle suoramarkkinointikirje. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen kehityshanke.

Työhön koottiin B2B-palveluihin, niiden markkinointiin sekä markkinointiviestinnän ja mainonnan suunnitteluun ja toteutukseen liittyvää teoria-aineistoa. Teoriaosuuden sisältö perustui ammattikirjallisuuteen ja internet-lähteisiin.

Kehittämisen lähtökohtia ja siihen vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä on työn tutkimus-osuudessa analysoitu SWOT-menetelmällä. Tiedonkeruumenetelminä nykytilannekartoituksessa käytettiin henkilöstö- ja asiakashaastatteluja sekä dokumenttianalyysiä.

Työn teoria-aineisto, nykytilannekartoituksen tulokset sekä näistä johdetut kehitysehdotukset tarjoavat kokonaisuutena lähtökohdat toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän kehittämiseen. Työssä laaditut tuotokset toimivat toimeksiantajan työkaluina, yrityksen tavoitellessa uusia pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Opinnäytetyön keskeisimmistä tuloksista ilmeni, että toimeksiantajan on laadittava kokonaisvaltainen markkinointiviestintästrategia- ja suunnitelma, jotta markkinointiviestinnästä muodostuisi yrityksessä paremmin ennakoitavampaa ja johdonmukaisempaa. Tulosten perusteella toimeksiantajan tavoittelema yrityskuva on hyvin asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukainen. Jotta toimeksiantaja onnistuisi vakuuttamaan sellaiset potentiaaliset asiakkaat, joilla ei vielä ole selvää kuvaa yrityksestä ja sen palvelusta, yrityksen tulee viestinnällään pyrkiä konkretisoimaan tavoittelemansa yrityskuvan mukaisia, aineettoman palvelunsa ominaisuuksia.

Tallennettuna: