Haku

Göran Augustson: Tekstisommitelma (1966) : Mattapintaisen öljyvärimaalauksen tutkimus ja konservointi

QR-koodi

Göran Augustson: Tekstisommitelma (1966) : Mattapintaisen öljyvärimaalauksen tutkimus ja konservointi

Göran Augustsonin Tekstisommitelma vuodelta 1966 on tyypillinen esimerkki modernista lakkaamattomasta maalauksesta, jossa on öljysideaineesta huolimatta huomattavan matta pinta. Opinnäytetyön kohteena oleva teos oli säilytysolosuhteiden ja materiaalivalintojen seurauksena vaurioitunut niin, ettei sitä voitu sellaisenaan esittää. Pingottamattomassa maalauksessa oli lukuisia kankaan rullaamisesta aiheutuneita deformaatioita, ja maalipinta pohjustuksineen lohkeili irti kankaasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli teoksen materiaalitutkimuksen kautta selvittää vaurioitumisen mahdollisia syitä. Kirjallisten lähteiden ja aiempien esimerkkitapausten avulla pyrittiin löytämään teokselle ja sen materiaaleille soveltuvia konservointivaihtoehtoja.

Modernien lakkaamattomien maalausten mattapintaisuus on usein ongelmallista konservoinnin kannalta, sillä monet vakiintuneet puhdistus-, maalinkiinnitys- ja restaurointimenetelmät eivät sovellu herkälle maalipinnalle. Mattapintainen maalikerros on ominaisuuksistaan johtuen hauras ja alttiimpi olosuhteiden vaihteluille. Erityisesti maalinkiinnitys ja alkuperäistä sideainetta vahvistavat konsolidointikäsittelyt aiheuttavat herkästi muutoksia maalipinnan kiillossa ja värissä kyllästäessään huokoisen maalikerroksen. Mattapintaisuus rajoittaa myös kittaus- ja retusointimateriaalien valintaa. Opinnäytetyön osana vertailtiin ja testattiin mattapintaisille maalauksille soveltuvia toimenpidevaihtoehtoja keskittyen maalin kiinnitykseen ja puutosalueiden restaurointiin.

Koska Tekstisommitelman maalipinta ei osoittautunut vesiliukoiseksi, vaurioalueiden konsolidointi voitiin tehdä sampiliiman ja JunFunorin® seoksella. Maalauksen deformaatiot suoristettiin kosteuskäsittelyssä alipainepöydällä. Puutosalueet täydennettiin kittaamalla Aquazol® 200:n ja liidun seoksella ja retusoitiin kuvapinnan yhtenäisyyden palauttamiseksi. Teos irtovuorattiin ja kiinnitettiin uuteen kiilakehykseen. Konservoinnin jälkeen teos on rakenteellisesti vakaampi ja visuaalisesti eheä niin, että se voidaan jälleen asettaa esille.

Tallennettuna: