Haku

Erilaiset palkintomekaniikat free-to-play-peleissä

QR-koodi

Erilaiset palkintomekaniikat free-to-play-peleissä

Tämä opinnäytetyö käsittelee mobiilipelien free-to-play-mallin palkintomekaniikkoja ja tarkastelee niiden toimintaa pelaajan käytökseen vaikuttamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa kartoitetaan mitä mekaniikkoja mallissa käytetään ja miksi. Keskiössä on pelaajan elinkaari: peliin saapuminen, pelissä pysyminen, peliin sitoutuminen ja pelistä maksaminen. Tutkimuksen pohjana toimii lähteisiin pohjautuva eklektinen tiedonkeruu, teemahaastatteluna tehdyt asiantuntijahaastattelut ja tekijän omat kokemukset pelialalla työskennellessä.

Opinnäytetyössä käydään ensin lyhyesti läpi free-to-play-pelien historiaa. Tämän jälkeen tarkastellaan palkintojen tavoitteita pelaajan elinkaaren perspektiivistä ja käydään läpi yleisimpiä free-to-play-peleissä käytettyjä palkintomekaniikkoja. Teoriaosassa tehtyjä havaintoja tarkastellaan tarkemmin esimerkkitapauksen, Clash Royale -pelin, kautta: mitkä teorian osat toteutuvat esimerkissä, miten ne on toteutettu, kuinka hyvin ne toimivat pelissä ja missä määrin ne toteuttavat työssä löydettyjä palkintomekaniikkojen funktioita.

Työ toimii katsauksena valitun pelimallin rakenteisiin, avaten palkintomallien ja -mekaniikkojen tarkoitusta ja toimintaa. Työ toimii hyvänä peruskatsauksena free-to-play- pelien sisäiseen logiikkaan ja sitä voidaan käyttää pohjana usealle erilaiselle jatkotutkimukselle.

Työ sopii aiheensa puolesta sekä peleistä ja pelillistämisestä kiinnostuneille opiskelijoille että pelialan sisällä aiheen pariin saapuville pelinkehittäjille.

Tallennettuna: