Haku

Vastikkeellinen joukkorahoitus : Jonnan Sound Mind-albumin joukkorahoituskampanja

QR-koodi

Vastikkeellinen joukkorahoitus : Jonnan Sound Mind-albumin joukkorahoituskampanja

Opinnäytetyöni kertoo siitä kuinka rahoitin oman musiikkialbumini julkaisun vastikkeellisen joukkorahoituskampanjan avulla vuonna 2015 ja koostuu kirjallisesta raportista sekä CD-tallenteesta. Työni tavoitteena on jakaa tietoa muille artisteille, bändeille tai kenelle tahansa, ketkä ovat kiinnostuneita vastikkeellisesta joukkorahoituksesta oman projektinsa rahoittamiseksi. Opinnäytetyöni on soveltava tutkimus, jossa analysoin omaa kampanjaani: sen valmistelua, toteutusta ja tuloksia. Käytin myös muita tutkimuksia sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta oman työni lähteinä. Työstäni käy ilmi, että kampanjan onnistumiseen vaikuttavat mm. huolellinen suunnittelu, kampanjavideon tekeminen, kampanjatiimin kasaaminen, aktiivinen markkinointi sekä uusien vastikkeiden lisääminen kampanjan aikana. Onnistuneissa kampanjoissa toiveita ja ideoita uusien vastikkeiden sisältöön pyydettiin kohdeyleisöltä. Oman kampanjani kautta opin, että rahoitettava tuote kannattaa toimittaa tukijoille vasta pari päivää ennen sen virallista julkaisua, jotta ennakkomyynti voisi tuoda haluttua näkyvyyttä tuotteen julkaisemisen yhteydessä. Näin myös riski tuotteen ennenaikaiseen vuotamiseen olisi pienempi. Opin myös, että oman työn helpottamiseksi, vastikkeiden sisältö kannattaa pitää mahdollisimman helposti toteutettavana ja niiden toimitusajat ilmoittaa ympäripyöreästi. Tutkielmassani totean, että englanninkieliset joukkorahoitusalustat soveltuvat parhaiten kansainväliseen kampanjointiin. Itse käytin IndieGoGo-sivustoa ja otin huomioon suomalaiset tukijani mm. tarjoamalla tietoa kahdella kielellä koko kampanjani ajan. Kampanjani tavoitesumma oli 10 000 dollaria, josta keräsin 60 päivän pituisen kampanjani aikana 86% eli $8600 ja kampanjan päätyttyä lisätilauksien avulla $1500. Keräsin yhteensä $10 100 ja julkaisin Sound Mind -albumini elokuussa 2015. Johtopäätöksenä voin todeta, että hyvin suunniteltu ja toteutettu joukkorahoituskampanja on hyvä rahoituskeino sekä oivaa esimarkkinointia omalle projektille.

Tallennettuna: