Sökning

Vastikkeellinen joukkorahoitus : Jonnan Sound Mind-albumin joukkorahoituskampanja

QR-kod

Vastikkeellinen joukkorahoitus : Jonnan Sound Mind-albumin joukkorahoituskampanja

Opinnäytetyöni kertoo siitä kuinka rahoitin oman musiikkialbumini julkaisun vastikkeellisen joukkorahoituskampanjan avulla vuonna 2015 ja koostuu kirjallisesta raportista sekä CD-tallenteesta. Työni tavoitteena on jakaa tietoa muille artisteille, bändeille tai kenelle tahansa, ketkä ovat kiinnostuneita vastikkeellisesta joukkorahoituksesta oman projektinsa rahoittamiseksi. Opinnäytetyöni on soveltava tutkimus, jossa analysoin omaa kampanjaani: sen valmistelua, toteutusta ja tuloksia. Käytin myös muita tutkimuksia sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta oman työni lähteinä. Työstäni käy ilmi, että kampanjan onnistumiseen vaikuttavat mm. huolellinen suunnittelu, kampanjavideon tekeminen, kampanjatiimin kasaaminen, aktiivinen markkinointi sekä uusien vastikkeiden lisääminen kampanjan aikana. Onnistuneissa kampanjoissa toiveita ja ideoita uusien vastikkeiden sisältöön pyydettiin kohdeyleisöltä. Oman kampanjani kautta opin, että rahoitettava tuote kannattaa toimittaa tukijoille vasta pari päivää ennen sen virallista julkaisua, jotta ennakkomyynti voisi tuoda haluttua näkyvyyttä tuotteen julkaisemisen yhteydessä. Näin myös riski tuotteen ennenaikaiseen vuotamiseen olisi pienempi. Opin myös, että oman työn helpottamiseksi, vastikkeiden sisältö kannattaa pitää mahdollisimman helposti toteutettavana ja niiden toimitusajat ilmoittaa ympäripyöreästi. Tutkielmassani totean, että englanninkieliset joukkorahoitusalustat soveltuvat parhaiten kansainväliseen kampanjointiin. Itse käytin IndieGoGo-sivustoa ja otin huomioon suomalaiset tukijani mm. tarjoamalla tietoa kahdella kielellä koko kampanjani ajan. Kampanjani tavoitesumma oli 10 000 dollaria, josta keräsin 60 päivän pituisen kampanjani aikana 86% eli $8600 ja kampanjan päätyttyä lisätilauksien avulla $1500. Keräsin yhteensä $10 100 ja julkaisin Sound Mind -albumini elokuussa 2015. Johtopäätöksenä voin todeta, että hyvin suunniteltu ja toteutettu joukkorahoituskampanja on hyvä rahoituskeino sekä oivaa esimarkkinointia omalle projektille.

My project report explains how I funded the release of my independent music album through a rewards-based crowdfunding campaign in 2015. The final project consists of a written report and a CD recording. The purpose of this thesis is to share knowledge and information with other artists, bands and anyone who is interested in crowdfunding their own project. In this study, I analyze the preparation, execution and results of my own campaign. The sources include relevant research and literature. I discovered that successful campaigns are thoroughly planned, include a pitch video, have a team behind them, are actively marketed and add new perks during the campaign, among other things. Successful campaigners listened to their audience to release new perks tailored specifically to meet the wants and needs of the community. Through my own campaign, I learned that the funded product should not be delivered to the backers until a few days before its official release so that the hype from delivered pre-sold albums could help market the release. It would also minimize the risk of backers pre-maturely leaking the music. I learned that in order to make the campaigners’ life easier, the content of the perks should be made as easy to execute as possible and the estimated delivery dates should be nonspecific estimates. In my study, I came to the conclusion that an international crowdfunding platform works better than a Finnish one, if you are trying to reach an international audience. I used IndieGoGo as my platform and I took the Finnish backers into consideration by offering information in both English and Finnish throughout the whole campaign. My goal was to raise $10 000. I raised 86% during the 60-day campaign and $1 500 after the campaign ended with additional orders. I raised $10 100 altogether and released my album Sound Mind in August 2015. I conclude that a well planned and executed crowdfunding campaign is a good way to fund and pre-market one’s own project.

Sparad: