Haku

Rauman kaupungin hankintatoimen kehittäminen

QR-koodi

Rauman kaupungin hankintatoimen kehittäminen

Tämän kehittämistyön tavoitteena oli analysoida perusteellisesti Rauman kaupungin hankintatoimen nykytilaa ja kehittää toimintaa teoreettiseen viitekehykseen nojaten. Tavoitteena oli laatia ajantasaiset hankintaohjeet sekä yhteiset pelisäännöt ja kehittämistavoitteet.

Työ toteutettiin toimintatutkimuksena ja siinä käytettiin sekä laadullisia, että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Työ aloitettiin nykytila-analyysilla, johon osallistettiin kaikki sidosryhmät. Analyysissä käytettiin useita eri työkaluja kuten; Sinisen meren strategiaa, SWOT-analyysiä, Spend-analyysiä, ABC-analyysiä, Krajlicin portfoliota sekä benchmarkkausta.

Hankintatoiminnassa havaittiin puutteita, kuten aikataulutuksen ja ennakoinnin puuttuminen, vähäinen markkinavuoropuheluiden, poikkihallinnollisen yhteistyön ja kokonaiskustannusajattelun hyödyntäminen, vanhentuneet hankintaohjeet ja ajoittain niukat henkilöstöresurssit.

Ilmenneet kehittämistarpeet olivat tyypillisiä julkisille organisaatioille. Toimintatutkimuksessa kehitettiin Rauman kaupungin hankintaprosessia ennakoivammaksi. Avoimuutta lisättiin ja aikataulutusta helpotettiin vuosikellon avulla ja hankintojen organisointia ja vastuunjakoa tarkasteltiin nykyiseen uuteen organisaatioon sopivammaksi. Otettiin käyttöön myös uusi pienhankintaohjelma. Kaikki kehittämistoimenpiteet kirjattiin uusiin kaupunginhallituksen hyväksymiin hankintaohjeisiin yhteisiksi, koko organisaatiota koskeviksi toimintasäännöiksi.

Tallennettuna: