Haku

Terveydenhoitajan työnkuva Kalasataman terveysasemalla : Sote:n vaikutuksia

QR-koodi

Terveydenhoitajan työnkuva Kalasataman terveysasemalla : Sote:n vaikutuksia

Tämä opinnäytetyö selvittää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen muutoksen eli sote-uudistuksen vaikutuksia Kalasataman terveysaseman terveydenhoitajien työhön ja työnkuvaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta on suunniteltu eri nimisillä hankkeilla jo toistakymmentä vuotta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista tietoa terveyspalveluiden kehittämiseksi, koska tulevaisuudessa Helsingin terveys- ja hyvinvointipalvelut tullaan keskittämään kuuteen terveys- ja hyvinvointikeskukseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä terveydenhoitajan työnkuva on Kalasataman terveysasemalla tällä hetkellä ja kuinka sote-uudistus on vaikuttanut tai tulee vaikuttamaan terveysaseman terveydenhoitajien työnkuvaan ja mitä kehittämisehdotuksia terveydenhoitajilla on terveydenhoitajien työnkuvan kehittämiseksi. Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen terveysasema on ollut toiminnassa 5.2.2019 vuoden. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmällä yksilöhaastatteluina Kalasataman terveysaseman terveydenhoitajilta (n=7) 18.1.-5.2. 2019 välisenä aikana. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Tulosten mukaan yksi suurimpia sote-uudistuksen tuomia muutoksia Kalasataman terveysaseman terveydenhoitajan työnkuvaan olivat monialaisuuden ja moniammatillisuuden lisääntyminen ja niiden helpottuminen sekä työskentely tiimeissä. Toinen oleellinen muutos oli puhelintyön valtava lisääntyminen. Myös asiakkaan hoitopolkuprosessit ja mallit olivat muuttuneet entiseen verrattuna. Terveydenhoitajat toivat esiin, että erityisesti PPT-tiimissä eli paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskentelevien terveydenhoitajien työnkuvan muutos oli johtanut heidän työssään vaadittavan asiantuntijuuden ja osaamisen tarpeen lisääntymiseen. Terveydenhoitajat toivoivat koulutusta laajentuneen työnkuvan takia sekä digitaalisten palvelujen kehittämistä niin, että voimakkaasti kasvavaan asiakkaiden yhteydenottoihin pystytään vastaamaan ja ohjaamaan heitä oikeaan hoitopolkuun mahdollisimman hyvin ja oikea-aikaisesti.

Tallennettuna: