Haku

Hyvän fanituotteen jäljillä : Case Backstage Rock Shop Oy

QR-koodi

Hyvän fanituotteen jäljillä : Case Backstage Rock Shop Oy

Työ tehtiin toimeksiantona fanituotekauppa Backstage Rock Shop Oy:lle. Vuonna 2011 perustettu tamperelainen yritys myy ja markkinoi artistien fanituotteita. Työn tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä fanituote ja miten sellainen tuotetaan markkinoille. Työn toiminnallisena osuutena tutkija loi yritykselle tuotekorttipohjan sekä tuotenumerointijärjestelmän yrityksen ensimmäisen oman tuotemerkin valmistuttamista varten.

Tämä opinnäytetyö perustui sekä kvalitatiiviseen että kvantitatiiviseen tutkimusmenetel-mään. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin e-lomakkeena tehtyä kyselytutkimusta, jonka avulla selvitettiin kuluttajien ostokäyttäytymistä. Teemahaastattelujen avulla saatiin tietoa fanituotebisneksen historiasta, toimintatavoista sekä tuotantoprosessista. Lisäksi tietoa saatiin lähdekirjallisuudesta ja tutkijan omista havainnoista sekä hänellä olevasta hiljaisesta tiedosta.

Kyselytutkimuksen avulla saatiin selville tietoa fanituotteita ostavien kuluttajien ostotottumuksista, kokemuksista, toiveista ja mielipiteistä. Tuloksia voidaan verrata toimeksiantajan toimintatapoihin ja hyödyntää niitä sekä yrityksen oman tuotemerkin tuotantoprosessin suunnittelussa että yritystoiminnan yleisessä kehittämisessä. Mitään tutkimuksen tuloksia ei ole salattu, joten työ on myös muiden alan yrittäjien hyödynnettävissä. Myös kyselyyn osallistuneet henkilöt hyötyvät vastauksistaan, mikäli alan yritykset ryhtyvät toimenpiteisiin fanituotevalikoimien ja laadun parantamiseksi.

Tallennettuna: