Haku

B2C-asiakashankintaputken automatisointi

QR-koodi

B2C-asiakashankintaputken automatisointi

Insinöörityössä oli tavoitteena automatisoida kotisiivousyritys Sahera Koti Puhtaaksi Oy:n uusasiakashankintaan käytettävä asiakashankintaputki. Kyseessä on kokonaisuus, joka kattaa myynnin vaiheet aina yhteystietojen hankinnasta asiakashankintatiimin yhteydenottoon. Toteutetun automaation avulla oli tarkoitus parantaa asiakasyrityksen asiakashankintatiimin tehokkuutta tuomalla postinumeron perusteella validoidut yhteystiedot asiakashankintatiimin soittojärjestelmään automatisoidusti. Ratkaisussa pyrittiin ottamaan huomioon myös yksityisyyden suojaan ja toimialueiden muuttumiseen liittyviä kehityskohtia, joita projektin määrittelyn yhteydessä havaittiin.

Insinöörityön teoriaosassa käsiteltiin sovellusten välistä tiedonsiirtoa perehtymällä HTTP-pyyntöjen ja -vastausten rakenteeseen. Lisäksi teoriaosassa vertailtiin kahta yleisintä tekniikkaa, joilla sovellusten välisen tiedonsiirron käynnistäviä muutoksia voidaan tarkkailla seurattavassa sovelluksessa. Projektin toteuttamista käsittelevissä osioissa käytiin läpi asiakashankintaputken rakentaminen aina ongelmien määrittelystä uuden putken käyttöönottoon.

Opinnäytetyön lopputuloksena käyttöönotettiin helposti ylläpidettävä automaatio, joka yhdistää kaikki yrityksen asiakashankintaan käyttämät sovellukset. Opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan, kuinka maantieteellisesti eri alueilla toimiva yritys voi kustannustehokkaasti automatisoida potentiaalisten asiakkaiden validoinnin. Validoinnin avulla yrityksen myyntiorganisaation aika saadaan hyödynnettyä mahdollisimman tehokkaasti parantaen samalla alueellisen myynnin ennakoitavuutta.

Tallennettuna: