Haku

Lyhytelokuvan musiikillisen koheesion kokemuksesta : elokuvan ja television tutkinnon opiskelijoiden vaikutelmia Bear Hugs -lyhytelokuvaa varten laadituista scoreista

QR-koodi

Lyhytelokuvan musiikillisen koheesion kokemuksesta : elokuvan ja television tutkinnon opiskelijoiden vaikutelmia Bear Hugs -lyhytelokuvaa varten laadituista scoreista

Opinnäytetyössäni tarkastelen lyhytelokuvan musiikillisen koheesion kokemusta, ja miten se vaikuttaa tulevien elokuvantekijöiden lyhytelokuvan katselukokemukseen. Koheesiolla tarkoitetaan tässä työssä elokuvaan sävelletyn musiikin eli scoren teemallisuutta ja yhtenäistä saundia. Kerään tutkimukseen aineistoa järjestämällä kaksi katselutilaisuutta Metropolian elokuvan ja television tutkinnon opiskelijoille, joissa näytän heille Bear Hugs -lyhytelokuvan (ohj. Nick McLean) neljän eri scoren säestämänä, pyytämällä heitä täyttämään laatimani kyselylomakkeen oman kokemuksensa pohjalta.

En löytänyt aihetta käsittelevää opinnäytetyötä, joten ajattelin tutkia sitä itse. Olen kiinnostunut elokuvasäveltäjän urasta, ja pyrin tämän opinnäytetyön myötä oppia ymmärtämään elokuvantekijöiden musiikkiin liittyviä ajatuksia paremmin. Etsin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Huomaavatko tulevat elokuvantekijät säveltäjän pyrkimyksen rakenteelliseen koheesioon ja yhtenäiseen soundiin? Arvostavatko he näitä periaatteita vaalivia scoreja enemmän kuin niitä kaihtavia? Tavoitteenani on myös etsiä yhtäläisyyksiä scoren ja elokuvan tarinan rakenteen välillä. Lähteinäni on lyhytelokuvia, elokuvamusiikkia ja hahmopsykologiaa käsittelevää kirjallisuutta.

Aihetta tutkiessani huomasin elokuvantekijöiden havaitsevan herkemmin musiikin saundillista yhtenäisyyttä kuin teemallisuutta. Koheesio ei ole opiskelijoille heidän vastauksiensa perusteella scoren tärkein yksittäinen ominaisuus. Kyselyn vastauksissa vahvimmin edustetut elokuvamusiikin ominaisuudet ovat tunnelma ja suhde kuvaan. Kuitenkin katselutilaisuuksia kuulluista neljästä scoresta juuri teemalliset ja soundillisesti yhtenäiset scoret saivat eniten positiivista palautetta. Rohkenen siis väittää koheesiolla olevan merkitystä elokuvan katselukokemukseen.

Katselutilaisuuksissa keskustellessani Metropolian elokuvan ja television tutkinnon opiskelijoiden kanssa huomasin, että opiskelijat kokevat musiikillisen tietämyksensä olevan todella alhainen ja musiikista puhumisen olevan vaikeaa ilman terminologian tuntemusta. Siksi koen, että tutkinto hyötyisi suuresti elokuvamusiikin perusteiden kurssista. Elokuvantekijöiden musiikillinen tietämys parantaisi heidän ja säveltäjien välistä kommunikaatiota sekä heidän tekemiensä elokuvien laatua.

Tallennettuna: