Sökning

Fysioterapeutin rooli erityistä tukea tarvitsevan lapsen harrasteliikunnassa

QR-kod

Fysioterapeutin rooli erityistä tukea tarvitsevan lapsen harrasteliikunnassa

Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n kanssa. Työmme tarkoituksena oli selvittää haastattelujen avulla näkemyksiä fysioterapeutin roolista liittyen ala-asteikäisten, erityistä tukea tarvitsevien lasten harrasteliikuntaan. Työmme kohderyhmänä oli erityistä tukea tarvitsevien lasten liikuntakerho pääkaupunkiseudulla. Työhömme valikoitui kolme eri näkökulmaa. Valitut näkökulmat kattavat mietteitä lapsen, fysioterapeutin ja vanhempien perspektiivistä. Työssämme harrasteliikunta käsittää vapaa-ajalla tapahtuvaa ohjattua liikuntaa. Toteutimme haastattelut yksilöhaastatteluina. Haastatteluissa käytimme puolistrukturoitua haastattelurunkoa ja kysymykset jaettiin teemoittain isompien otsikoiden alle. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin tarkasti. Teemoina haastatteluissa olivat harrasteliikunnan merkitys erityistä tukea tarvitsevan lapsen elämään, fysioterapeutin rooli harrasteliikunnassa sekä tulevaisuuden näkymät. Haastattelujen perusteella harrasteliikunnan tärkeimmiksi seikoiksi nousivat sosiaaliset suhteet, uusien taitojen oppiminen sekä liikunnan tuomat fyysiset hyödyt. Fysioterapeutin rooli ja ohjausosaaminen koettiin merkittävänä lapsen liikuntaan osallistamisen kannalta. Fysioterapeuttinen ohjausosaaminen piti sisällään muun muassa ohjaamista harrasteliikunnan pariin, liikunnassa rinnakkaisten toimintojen kehittämistä lapsen erityistarpeiden mukaan ja oikeiden liikemallien tukemista harrasteliikunnassa. Tulevaisuuden kannalta haastateltavat toivoivat lisää matalan kynnyksen toimintaa ja lajikokeiluja. Tavoitteenamme on, että työmme sisällöstä tulisivat hyötymään fysioterapeutit, erityistä tukea tarvitsevat lapset, heidän vanhempansa ja tukiverkostonsa.

This Bachelor Thesis was carried out in co-operation with Finnish Sports Association of Persons with Disabilities (VAU). The purpose of this study was to find out the aspects of physiotherapist's role in sports activities with relation to primary school aged children with special needs. The target group was sports club for children with special needs. We had three different aspects: the parents, a physiotherapist and a child's point of view. We interviewed parents, a child and a physiotherapist. The interviews were carried out individually. In the interviews, we used a semi-structured interview outline and thematic analysis issues under wider headings. The themes in the interviews were the importance of sports activities in the life of children with special needs, and the role of the physiotherapist in sports activities and future prospects. Based on the interviews, important factors in sports activities for the children with special needs are social relationships, learning new skills as well as the physical benefits of exercise. The physiotherapist's role is considered important when involving the child in physical activity. Physical therapy guidance includes, among other things, guidance to the sports activities, development of the parallel activities according to the needs of the child and supporting the right movement patterns in sports activities. The interviewees hoped to have more lowthreshold activities and chances to experiment different sports. Our aim is that the results of our work would benefit physiotherapists, children with special needs, their parents and their support network.

Sparad: