Haku

Huilunsoiton etäopetus: hyödyt ja haitat alakouluikäisten opetuksessa

QR-koodi

Huilunsoiton etäopetus: hyödyt ja haitat alakouluikäisten opetuksessa

Tiivistelmä Tekijä: Vivi Välimäki Otsikko: Huilunsoiton etäopetus: hyödyt ja haitat alakouluikäisten opetuksessa Sivumäärä: 24 sivua + 3 liitettä Aika: 16.5.2022

Tutkinto: Musiikkipedagogi (AMK) Tutkinto-ohjelma: Musiikin tutkinto Suuntautumisvaihtoehto: Musiikkipedagogi, huilu Ohjaaja: Lehtori Johanna Talasniemi Arviointi: Lehtori Juha Karvonen

Opinnäytetyöni käsittelee huilunsoiton etäopetusta opettajan näkökulmasta. Pääpainona on alakouluikäisten oppilaiden opetus. Opinnäytetyössä johdatellaan aiheeseen kertomalla yleisesti etäopetukseen siirtymisestä sekä esittelemällä yleisempiä käytössä olleita etäopetussovelluksia.

Haastattelin opinnäytetyötäni varten musiikkiopistossa työskenteleviä huilunsoiton opettajia, joilla on alakouluikäisiä oppilaita. Tutkimusmenetelmänä käytin teemoittelua. Haastattelukysymykset on jaoteltu neljään eri teemaan, ja analyysimenetelmänä on ollut myös käytössä teemoittelu. Haastatteluissa olevissa teemoissa käsitellään etäopetuksen tuomia hankaluuksia sekä pohditaan etäopetuksen positiivisia puolia. Haastateltavat kertovat, mitä ovat oppineet etäopetusajasta sekä miten opetus on muuttunut ja mitä opetustapoja he ovat ottaneet mukaan palattuaan lähiopetukseen.

Haastatteluista selviää, että etäopetusaika on hidastanut oppimista, mutta pitänyt oppilaiden soittokuntoa yllä. Etäopetusaika on myös tuonut oppilaille vaihtelevin tuloksin motivaatiota huilunsoittoon. Opinnäytetyöstäni voisivat hyötyä huilunsoitonopettajat, jotka aikovat käyttää etäopetusta opetustapana tai kaipaavat uutta näkökulmaa omaan opetukseensa.

Avainsanat: Etäopetus, huilunsoitonopetus, alakouluikäiset, teemahaastattelu

Tallennettuna: