Haku

Uuden esittävän taiteen ryhmän brändäys ja markkinointi – Case: Säilättäret

QR-koodi

Uuden esittävän taiteen ryhmän brändäys ja markkinointi – Case: Säilättäret

Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa selvitettiin miten uuden esittävän taiteen ryhmän markkinointia ja brändäystä voi edistää. Työn tavoitteena oli kirkastaa tilaajatahon Säilättärien brändi ja saada heille lisää tunnettuutta. Samalla tavoitteena on toimia oppaana muille uusille esittävän taiteen ryhmille.

Työn teoreettinen viitekehys muodostuu esittävistä taiteista, markkinoinnista keskittyen digimarkkinointiin ja brändin kirkastamiseen. Teoriasta nousi esiin brändäyksen kolme vaihetta oman brändin analyysi, asiakasanalyysi ja kilpailija-analyysi, jotka toimivat lähtökohtana opinnäytetyön tutkimukselle. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään brändäyksen ja markkinoinnin tavoitteesta eli tunnettuudesta.

Aineistonhankintamenetelminä työssä käytettiin dokumenttianalyysiä, havainnointia, benchmarkingia ja aivoriihtä. Dokumenttianalyysissä tutkin Säilättärien brändin ja markkinoinnin nykytilaa perehtymällä ryhmän sosiaaliseen mediaan ja nettisivuihin. Tutustuin kohderyhmiin havainnoimalla yleisöreaktioita Säilättärien esityksissä. Benchmarkingissa vertasin muiden alan toimijoiden digimarkkinointia Säilättärien omaan. Aivoriihessä kiteytimme Säilättärien kanssa heidän brändinsä ydintä ja ideoimme uusia markkinointikeinoja.

Opinnäytetyön tuloksena on konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka Säilättäret voivat ottaa käyttöön porrastetusti omassa markkinoinnissaan ja brändinsä kehittämisessä. Nämä kehitysehdotukset ovat: brändin tarkempi kiteyttäminen, ostopersoonien käyttöönotto, konkreettisten ja mitattavien tavoitteiden asettaminen, sisältökalenterin käyttö, nettisivujen hakukoneoptimointi ja sirkuksen ja musiikkiteatterin nostaminen sosiaalisessa mediassa. Kehittämisehdotusten käyttöönotto rajataan opinnäytetyön ulkopuolelle, joten työn tavoitteeseen pääseminen selviää vasta, kun Säilättäret ovat ottaneet kehittämisehdotukset käyttöön.

Tallennettuna: