Sökning

Innovaatiojohtaminen

QR-kod

Innovaatiojohtaminen

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tutkimuksen kohteena olevan yrityksen johtamista, erityisesti innovaatiojohtamista. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten innovaatioita johdetaan ja miten innovaatiotoiminta on organisoitu. Työn tuloksena oli tarkoitus antaa konkreettisia ehdotuksia siitä, mihin suuntaan innovaatiojohtamista tulisi kehittää.

Teoreettinen viitekehys kerättiin innovaatiota käsittelevistä teoksista, artikkeleista ja tutkimuksista. Viitekehyksessä keskityttiin esittelemään keskeisimpiä innovaatioteorioita ja innovaatiojohtamisen perusteita. Lisäksi käsiteltiin innovaatioprosessin ja -strategian merkitystä, organisaation vaikutusta innovaatiotyössä sekä innovatiivisen henkilöstön ja tiimin ominaisuuksia.

Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin case-yrityksestä neljää henkilöä, jotka työskentelivät innovaatiojohtamisen parissa.

Tutkimuksen perusteella voitiin todeta innovaatiojohtamisen olevan yrityksessä varsin hyvällä tasolla. Innovaatiojohtaminen on osa yrityksen päivittäistä johtamista, sillä yrityksen olemassaolon todettiin olevan innovaatioon perustuva. Innovaatiotoiminta on organisoitu hyvin vapaasti ilman erityisiä prosesseja tai strategiota. Kuitenkin joitakin rajoja on vedetty, jotta saataisiin luotua myös valmiita tuotteita. Ilmapiiri mahdollistaa innovaatioiden syntymisen, ja niille on pyritty varaamaan aikaa. Kehittämisehdotuksia johtamisen tueksi kuitenkin löytyi. Esimerkiksi innovaatioprosessin alkupäätä voisi tehostaa, ja tehdyistä projekteista voisi ottaa systemaattisemmin oppia toiminnan kehittämiseksi.

The purpose of this thesis was to develop innovation management in company X. The aim was to research how innovations are managed at the moment and how innovation-related operations are organized. As a final result the aim was to give concrete suggestions on how innovation leadership should be improved.

The theoretical part of the study is based on basic theories about innovation and innovation management as well as theories about innovation process and strategy, significance of organization in innovations and also what innovative staff is like.

The empirical part of the study was carried out using qualitative methods. The data was collected based on interviews with four management level representatives who work with innovation management in the company.

Based on the research it can be stated that innovation management is organized fairly well in the company. Since the company is so strongly based on innovations, innovation management is part of the daily management. Innovation operations are organized without any special strategies or processes but some controlling is needed in order to get products ready. The general atmosphere in the company is permissive towards innovations and time has been allocated for innovations. However, a few suggestions were found on how innovation management could be improved. For example, the beginning of any innovation process could be more effective and learning from previous projects could be done more systematically.

Sparad: