Haku

3D-animaation elokuvaus : elokuvauksen estetiikan soveltaminen 3D-animoituun elokuvaan

QR-koodi

3D-animaation elokuvaus : elokuvauksen estetiikan soveltaminen 3D-animoituun elokuvaan

Tässä opinnäytetyössä käyn läpi 3D-ohjelman sisäisen kameran esteettistä käyttöä animaatiossa ja kohtausten lavastamisessa. Käsittelen myös jonkin verran esituotantoa, koska se vaikuttaa animaation elokuvauksen estetiikan syntymiseen. Opinnäytetyöni ja sen yhteyteen rakennettu animaatio painottuvat kuitenkin eniten layout–animaatiotyövaiheeseen, koska se vastaa eniten animaation elokuvaamista.

Omalla opintolinjallani käsiteltiin hyvin vähän tarinan ja tunnelman välittämistä 3D-ohjelmien sisäisin kameroin. 3D-animaatiot ovat elokuvia siinä missä perinteisillä tekniikoilla kuvatut elokuvat ja niihin pätevät pitkälti samat estetiikan säännöt. Elokuvaus on itsessään oma taiteenlajinsa, mutta sen taitamisesta on hyötyä myös 3D-animaattorille.

Huomasin, että taidot missä tahansa visuaalisessa taiteenlaijissa, kuten valokuvauksessa tai maalauksessa, ovat hyödyksi 3D-animoidun elokuvan kuvaamisessa. Toivon, että opinnäytetyöni soveltuisi ohjekirjaseksi kaikille, jotka tavalla tai toisella ovat tekemisissä animaation kameratyöskentelyn kanssa.

Tutustuin opinnäytetyötä tehdessä perinteisiin elokuvauksen lainalaisuuksin. Opitut asiat auttoivat minua valmistamaan elokuvauksellisesti toimivan animaation. Tämän jälkeen aloin purkaa opinnäytetyöhöni kuvausratkaisuja, joita animaationi valmistamiseen tein. Käytin projektissani Autodesk Mayaa maailman ja joidenkin hahmojen tekemiseen ja editoimiseen Adobe After Effectsiä.

Tallennettuna: