Haku

Nyckeltalsanalys i grundskolor : Case: Mikaelskolan

QR-koodi

Nyckeltalsanalys i grundskolor : Case: Mikaelskolan

I Finland har det under de senaste åren debatterats kring statsstödet för privatskolor. Enligt vissa källor är mängden statsstöd som privata skolor får orättvist i förhållande till motsvarande kommunala skola. Detta har till viss del redan korrigerats men debatten ligger fortfarande öppen för huruvida denna korrigering är tillräcklig. För att få reda på hur Mikaelskolan skulle klara sig ekonomiskt om statsstödet skulle sänkas har jag valt att studera dess nuvarande läge och framtidsutsikter genom en nyckeltalsanalys.

En nyckeltalsanalys möjliggör jämförelse genom att kombinera ekonomiska rapporter och bilda ny information där påverkan av organisationens storlek är eliminerad. Informationen ger en mera fullständig bild av verksamheten och dess utveckling. Syftet med analysen är att visa olika utvecklingstrender i form av förbättringar eller försämringar samt nuvarande nivåer för lönsamhet, effektivitet och finansiell ställning. I arbetet har jag använt mig av Mikaelskolans bokslut för åren 2011 – 2014 för att beräkna nyckeltal som jag jämfört mot branschstatistiken producerad av Finlands kommunförbund.

Resultatet visar att Mikaelskolan har en hög effektivitet i jämförelse med riktgivande tal samt branschens statistik. Genom nyckeltalen ser vi också att Mikaelskolan vid behov kan göra stora inbesparingar, dessa inbesparingar skulle dock även äventyra skolans lönsamhet.

In recent years there’s been a debate about the governments financing of private schools and its unfairness in comparison to similar state schools. This has somewhat already been corrected but the debate is still open for however it’s enough. I have chosen to study Mikaelskolans current state thru a key-analysis based on the 2011 - 2014 financial statements to later determine how they would manage whit lesser government financing.

A key-analysis allows for new information to be created by combining different financial reports and the elimination of the organizations size which is crucial when comparing to similar organizations. The information then allows for a more complete picture of the organizations current state and possibilities. I have chosen to compare the schools key-figure to the field’s statistics provided by the Finnish municipality association.

The result shows us that Mikaeskolan has a very high efficiency compared to the statistics of the field. Thru the key-figures can we see that Mikaelskolan has great potential to do even bigger cutbacks if needed, this though comes at the expense of the given educations quality.

Tallennettuna: