Haku

Corporate storytelling : berättelserna tar steget in i företagsvärlden

QR-koodi

Corporate storytelling : berättelserna tar steget in i företagsvärlden

Syftet med examensarbetet är att för företag och rganisationer utreda vad corporate storytelling är, vilka fördelarna är och på vilket sätt företag och organisationer i praktiken kan använda sig av storytelling i den externa och interna kommunikationen. Den teoretiska referensramen för arbetet fokuserar på att gå igenom olika delområden av först och främst allmän storytelling och dess bakgrund, sedan corporate storytelling innefattande såväl intern som extern storytelling och till sist behandlas varför corporate storytelling passar så bra in i dagens digitala era. Undersökningen genomfördes med hjälp av tre kvalitativa intervjuer samt litteraturstudier. Respondenterna utgjordes av två väletablerade experter på området corporate storytelling, samt en person som varit anställd vid ett företag som aktivt använder sig av corporate storytelling i sin verksamhet. Resultaten av intervjuerna stämde bra överens med litteraturen. Corporate storytelling visade sig vara ett mycket effektivt kommunikationsverktyg för organisationer att använda sig av såväl internt som externt. Arbetet lämnar rum för vidare forskning inom ämnet, speciellt kring hur konsumenter uppfattar och påverkas av extern storytelling.

The purpose of this bachelor’s thesis is to analyse what corporate storytelling is, what the advantages are for the organization and how companies and organizations can put corporate storytelling into practice in both the internal and external communication. The theory in this thesis focuses on going through the different parts of corporate storytelling. The theory begins with storytelling in general and its background, then corporate storytelling including both internal and external storytelling and the last chapter is about why corporate storytelling fits so well into today’s digital era. The survey included three qualitative interviews and literature studies. The respondents consisted of two well-established experts in the field of corporate storytelling and a person who has been employed by a company that actively uses internal corporate storytelling. The results of the interviews were in good correspondence with the literature. Corporate storytelling proved to be a very effective tool for communication for organizations to use both internally and externally. This thesis leaves room for further research in the area, especially about how consumers perceive and are affected by external storytelling.

Tallennettuna: