Haku

”Klockan var 7:28, jag kände att jag inte vill vara här, jag vill hem och då hade jag just kommit till skolan”: en kvalitativ undersökning om hur psykisk ohälsa inverkat på skolfrånvaro för unga

QR-koodi

”Klockan var 7:28, jag kände att jag inte vill vara här, jag vill hem och då hade jag just kommit till skolan”: en kvalitativ undersökning om hur psykisk ohälsa inverkat på skolfrånvaro för unga

Syftet med vårt examensarbete var att ta reda på hur psykisk ohälsa påverkat skolfrånvaro för unga som haft många frånvarotimmar under sin skolgång. Detta undersöktes genom att vi intervjuade unga som hade erfarenhet av problematisk skolfrånvaro.

Arbetet behandlar orsaker till skolfrånvaro, psykisk ohälsa och skolans skyldigheter. De mest vanligt förekommande problemen kopplade till psykisk ohälsa bland unga beskrivs i arbetet. Dessa är bland annat ångest, depression och social fobi. I arbetet beskrivs även elevhälsans arbete samt metoder för hur man kan arbeta med skolfrånvaro. I arbetet får man ta del av respondenternas egna erfarenheter av skolfrånvaro som berott på psykisk ohälsa och ifall de upplever att skolans stöd varit tillräckligt.

Våra centrala frågeställningar var: Vilka orsaker ligger bakom skolfrånvaro? Hur inverkar psykisk ohälsa på skolfrånvaro? Upplever eleven att skolan erbjudit tillräckligt med stöd? I arbetet användes kvalitativ analys och datainsamlingsmetoden var kvalitativa intervjuer som analyserades genom kategorisering och kodning. Vi intervjuade fem respondenter.

Resultatet visar att psykisk ohälsa påverkar ungas funktionsförmåga negativt. Måendet påverkar förmågan att kunna ta sig till skolan och att kunna närvara på lektionerna. Oavsett om det dåliga måendet orsakas av skolan eller inte, blir skolan lidande på grund av tröttheten, ångesten eller nedstämdheten. Hur väl skolfrånvaron hanteras beror på skolans arbetsmetoder, hur ärlig eleven är med orsaken till frånvaron samt på vilket sätt skolan kan bemöta eleven i detta.

The purpose of our bachelor´s thesis was to find out how mental illness affected school absences for young people who had many hours of absence during their schooling. This was researched by us interviewing young people who have experienced problematic school absences.

In the theoretical part of the work, we address the reasons for school absence, mental illness, and the school's obligations. We describe the most common problems connected to mental health among young people, including anxiety, depression, and social phobia. We describe the work of student health and methods of working with school absences. When reading our work, you can take part in the respondents' own experiences of school absences due to mental illness and if they feel that the school's support has been sufficient.

Our central questions were: What are the reasons behind school absences? How does mental illness affect school absenteeism? Does the student feel that the school offered enough support? We used qualitative analysis, and our data collection method was interviews which were analyzed by categorization and coding. We interviewed five respondents.

The results show that mental illness negatively affects young people's ability to function. Mental illness affects the step of being able to get to school and being able to attend classes. Whether it is caused by the school or not, the school suffers because of the students' tiredness, anxiety, or depression. How well school absences are handled depends on the school's working methods, how honest the student is with the reason for the absence, and how well the school can respond to the student in this regard.

Tallennettuna: